Door Klaas Vos, Steun-fractielid op 17 mei 2019

Bijdrage PvdA, Grondexploitatie Plantage fase 4-5, commissie d.d. 16 mei 2019

De PvdA fractie is nog steeds heel tevreden en blij met alle positieve ontwikkelingen op en rond de PLANTAGE. De stedenbouwkundige aanpassingen geïnitieerd door Beverwijk samen met partner Pré Wonen en andere belanghebbenden, waaronder ook Hoorns Vastgoed zijn door ons in de afgelopen jaren altijd toegejuicht en opbouwend kritisch bekeken.

Wonen is en blijft voor ons als PvdA een belangrijk issue en zeker betaalbaar wonen in een prettige leefomgeving.

Wij zijn blij met de terugkoppeling in het raadsvoorstel over Plantage fase 2 en 3. Beiden fases nagenoeg gereed nu ook de laatste woningen in fase 3 eind dit jaar gereed zijn. Fase 4 en 5 hiervoor heeft Pré Wonen een aantal stedenbouwkundige aanpassingen doorgevoerd en een aangepast ontwikkelingsplan opgesteld. Dit heeft geleid tot een sterk gewijzigde verkaveling waarin 101 nieuwe sociale woningen gebouwd worden. Als PvdA juichen wij de bouw van deze sociale woningen natuurlijk van harte toe.

Onze complimenten ook voor de presentatie met diverse foto impressies van Pré Wonen van fase 4 de Dennen en fase 5 de Sparren.

De deelplan overeenkomsten voor fase 4 en 5 zijn nog niet afgesloten, dit kan na vaststelling en opening van een grondexploitatie. Wij gaan er van uit dat binnenkort de overeenkomsten rond zijn.

T.a.v. de financiën merkt de PvdA het volgende op

-fases 2 en ook 3 leveren een positief saldo op hier zijn wij blij mee,

-fases 4 en 5 laten voor als nog een verlies zien,

Dit verlies betreuren wij maar hebben er wel begrip voor gezien de extra maatregelen, die hier moeten worden genomen om dit deel van de Plantage ook qua leefomgeving toekomst bestendig en duurzaam te maken.Dit  verlies kan in ieder geval worden gedekt uit de bestemmingsreserves grondexploitaties.

Als PvdA stemmen wij dan ook in dat het genoemde toekomstig verlies wordt gedekt uit de bestemmingsreserves grondexploitaties.

Klaas Vos,  Steun-fractielid

Klaas Vos, Steun-fractielid

Klaas is o.a. woordvoerder voor: Wijk aan Zee Speerpunt “Strand Wijk aan Zee blijft familiestrand”. De wijken Vondelkwartier, Middenduin en Wijk aan Zee kunnen extra op zijn steun rekenen. e-mail:

Meer over Klaas Vos, Steun-fractielid