17 december 2018

Vaststelling Bestemmingsplan Wijk aan Zee. In de Raadscie van donderdag 13 december hebben insprekers + fracties het woord gevoerd. 10 januari 2019 het vervolg.

De PvdA-fractie is verheugd, dat er nu een concept bestemmingsplan nieuwe stijl  Wijk aan Zee is.

Wij onderschrijven het belang van dit plan nieuwe stijl  voor velen; zeker omdat er nu naast de inrichting van openbare en particuliere ruimte, vele voorschriften, ook onderwerpen als milieu (stikstof- en andere uitstoot, cultuur historische is o.a. beschermd dorpsgezicht)  onderwerpen zijn opgenomen. Wij zijn dan ook zeer tevreden, dat dit plan deze avond als enig onderwerp wordt besproken. Dat insprekers de gelegenheid hebben opnieuw hun inbreng/ zienswijzen te geven. Gezien het belang  voor al onze inwoners en ook de bezoekers van Wijk aan Zee verdient dit nieuwe stijl bestemmingsplan zonder meer deze behandeling en aandacht.

Wij verwachten nu dat er wordt doorgepakt door in eerste instantie het College en dat het algemeen belang, zoals dit zo mooi genoemd wordt, met dit nieuwe bestemmingsplan zoveel mogelijk wordt gediend. Dit betekent wel dat individuele en /of kleinere belangen niet altijd gehonoreerd kunnen worden.

Het tot stand komen van dit plan  heeft lang geduurd meer dan 2x de draagtijd van een olifant (draagtijd olifant is max. 22 maanden ). Anderzijds hebben wij er alle begrip voor dat in het kader van de nieuwe Omgevingswet per 2021 een langere tijd nodig was voor deze planvorming als pilot in het kader van deze nieuwe wetgeving. Veel is onderzocht, besproken, geïnventariseerd, bediscussieerd, geïnformeerd enz. en ook op deze avond is er weer veel inbreng middels insprekers en  zienswijzen.

Allen, die aan dit concept bestemmingsplan hebben bijgedragen, maar zeker ook de betrokken ambtenaren complimenteren wij met het voorlopige resultaat, dat nu voor ons ligt. Ook een compliment voor de toegevoegde leeswijzer, dit gaf echt heel goed richting hoe alle documenten te lezen .

Als PvdA vinden wij dat een gedegen voorbereiding voor een zo belangrijk plan gewoon een must. Zeker om te komen tot een leidraad en regelgeving voor alle belanghebbenden voor 20 jaar of meer voor hun directe woonomgeving. Regels op het gebied van wonen, leven, recreëren kortom de leefbaarheid in Wijk aan Zee zijn voor ons allen van groot belang en bieden duidelijkheid en zekerheid.

Als PvdA fractie  hebben wij momenteel nog wel  een aantal vragen aan de Wethouder en het College:

Waar er nog onduidelijkheid is en/of vragen zijn:  gaat/gaan het college/de wethouders nog in gesprek met de belanghebbenden, te denken valt bijvoorbeeld aan het strandbeleid, camping Aardenburg, woningbouw diverse gebieden en waarover gaan zij dan in gesprek ?

Financiën: deels zijn de kosten van dit bestemmingsplan in wording gefinancierd uit het reguliere budget en het extra budget door de Raad goedgekeurd november 2015, zijn de beschikbare gelden toereikend t/m de afronding ?

Camping Aardenburg:

Verblijfsrecreatie hoort volgens de PvdA ook bij een familiebadplaats. Camping Aardenburg is zo’n plek waar al jaren verblijfsrecreatie plaats vind. Wij zijn benieuwd waarover het College, de wethouder met de vertegenwoordiger(s) van camping Aardenburg in gesprek gaat;  kan de camping voort blijven bestaan, gezien ook de aanduiding wonen in het nieuwe bestemmingsplan en zo niet zijn er alternatieven in Wijk aan Zee in Beverwijk of in de regio?

Eigendom: nog  een vraagje over camping Aardenburg in de documenten staat dat deze camping gemeente-eigendom is, echter er wordt ook aangegeven dat een deel  geen eigendom is, wat is nu juist?

Woningbouw/huisvesting:  er komt een afgewogen woningbouw-/huisvesting beleid. Waar mogelijk vindt nieuwbouw plaats. Benodigd hiervoor zijn naast individuele bouwers,partners als projectontwikkelaars, woningbouwcoöperaties. Voor koopwoningen zal de marktwerking  gelden, voor eventuele (sociale) huurwoningen ook nog het geldend toewijzingsbeleid in Kennemerland  en daarbuiten.

Onttrekken woonruimte:  ook wordt genoemd het terugdringen van en het onttrekken van woonruimte. Onze vraag, gaat hierop ook daadwerkelijk en direct na het in werking treden van het nieuwe bestemmingsplan op gehandhaafd worden en hoe wordt omgegaan met bestaande situaties?

Bewonersparticipatie: wordt die voortgezet en hoe, via de Dorpsraad of ook op andere manieren ?

Samenwerking: wordt de samenwerking met gemeente Velsen, Provincie Noord Holland, Tata en anderen t.a.v. belangrijke zaken voor Wijk aan Zee, zoals bijvoorbeeld op dit moment de grafietregen-problematiek gecontinueerd en wanneer nodig geïntensiveerd ?