Wethouder/fractie PvdA Gemeenteraad 2022 – 2026

De vijf personen die de PvdA vertegenwoordigen in de gemeenteraad van Beverwijk:

• Jaqueline Dorenbos-de Hen:  wethouder
  • Bayram Gezer: fractievoorzitter
  • Ismail Ilhan: fractielid
  • René Moelee: steunfractielid en secretaris fractie
  • Klaas Vos: steunfractielid

Wij wensen de dame en vier heren heel veel succes is de komende jaren. We zullen ze als bestuur en leden kritisch blijven volgen en gevraagd en ongevraagd adviezen geven.

Portefeuille wethouder Jaqueline Dorenbos:

• Openbare ruimte en groen
  • WMO en Welzijn
  • Dierenwelzijn
  • Klimaatadaptatie
  • Parkeerbeleid

De mailadressen en telefoonnummers zijn:

Korte terugblik vanaf verkiezingen maart 2022:

De gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 zijn voor de PvdA Beverwijk/Wijk aan Zee  niet erg succesvol geweest. Maar 2 zetels in de Gemeenteraad. Jaqueline Dorenbos-de Hen en Bayram Gezer hebben deze zetels in eerste instantie vervuld.

Na rijp beraad tussen leden/bestuur en fractie is besloten om deel te gaan nemen aan het College van Beverwijk voor de periode 2022-2026.

De tweede zetel in de gemeenteraad is na de benoeming van Jaqueline Dorenbos ingevuld door: Ismail Ilhan.

Na heel veel strubbelingen in het voorjaar/zomer van 2022 zijn uiteindelijk de volgende wethouders benoemd in Beverwijk.

• Ali Bal: Samen Lokaal Beverwijk
  • Brigitte van den Berg: D66
  • Niek Wijmenga: CDA
  • Jaqueline Dorenbos: PvdA Beverwijk
  • Cecilia van  Weel: On’s Beverwijk

PvdA Beverwijk / Wijk aan Zee: Verkiezingsprogramma 20222026 in 1 oogopslag

Wij volgen de landelijke PvdA uitgangspunten, onze lokale  speerpunten zijn:

• Wonen zet met spoed tijdelijke woningen neer om de ergste woningnood op te lossen
  • Bouwen voor de lange termijn vooral betaalbare huur- en koopwoningen
  • Gezondheid kinderen hebben prioriteit en moeten gezond kunnen opgroeien
  • Zorg voor een ieder die dit nodig heeft om mee te kunnen doen in de samenleving
  • Werk en inkomen meer vast werk en (bij)scholing waar nodig
  • Regio IJmond en Kennemerland goede samenwerking, maar geen fusie
  • Energie-transitie bewoners betrekken en financieel haalbaar maken voor iedereen
  • Wijk aan Zee is uniek, maar ook kwetsbaar. Bescherming is noodzakelijk.
  • Water en groen meer bomen en voldoende waterberging tegen klimaatverandering
  • Dierenwelzijn dieren zijn kwetsbaar en verdienen onze bescherming
  • Openbare ruimte is er voor iedereen en nodigt uit tot bewegen en ontspannen, extra aandacht voor onderhoud en uitstraling
  • Sport en gezonde levensstijl sport en bewegen in de wijk voor jong en oud
  • Onderwijs duidelijke route crèche-peuterzaal-basisschool, ieder kind heeft talenten en verdient het dat die tot ontwikkeling komen
  • Jeugd, ouderen en zorg: noodzakelijke zorg moet dichtbij geleverd kunnen worden
  • Armoedebestrijding en schuldhulpverlening: hulp moet snel gegeven worden en gericht zijn op het weer zelf regie krijgen over het eigen leven
  • Cultuur, theater, bibliotheek centraal in Beverwijk, de huidige plek aan het Kerkplein heeft de voorkeur van de PvdA omdat het goed bereikbaar is vanuit de wijken
  • Economie werkgelegenheid in stand houden. Het midden- en kleinbedrijf in de IJmond verdient meer steun, want is een banenmotor
  • Milieu ons milieu staat onder druk. Gemeente en provincie moeten inwoners beter beschermen en moeten open en eerlijk communiceren over wat ze doen
  • Veiligheid een ieder moet zich in onze stad en Wijk aan Zee veilig kunnen voelenFinanciën: de PvdA wil de lasten voor inwoners in de komende jaren niet verder op laten lopen, dus geen duurder systeem voor afvalscheiding
  • Welzijn verbeteren waar en wanneer mogelijk, voorzieningen in stand houden. Hier hoort een zwembad absoluut bij!Arbeidsmarkt moet open staan voor iedereen. IJmond-Werkt neemt hier een bijzondere plaats in en moet deze behouden, zodat zoveel mogelijk mensen kunnen meedoen.

Zie hieronder het volledige PvdA Verkiezingsprogramma Beverwijk/Wijk aan Zee: 2022-2026

PvdA verkiezingsprogramma Beverwijk 2022-2026

Al deze uitgangspunten en voornemens zijn slechts mogelijk bij voldoende solidariteit.

Nu eerst keuzes maken!

PvdA Beverwijk / Wijk aan Zee
Verkiezingsprogramma 2022-2026

Nu eerst keuzes maken!

PvdA Beverwijk / Wijk aan Zee
Verkiezingsprogramma 2022-2026

De keuzes, die de PvdA maakt, leest u in verkiezingsprogramma.

• Wij kiezen voor   de inwoners, die snel een betaalbare woning zoeken.
  • Wij kiezen voor   het ondersteunen van jongeren en ouderen, die zorg nodig hebben.
  • Wij kiezen voor   het helpen van mensen met schulden om ze weer regie over hun eigen leven te laten nemen.-
  • Wij kiezen voor   goed onderhouden groen in de wijken.
  • Wij kiezen voor   het behoud van de belangrijke voorzieningen, zoals een zwembad, bibliotheek en theater. Een stad als Beverwijk kan niet zonder!
  • Wij kiezen voor   kostenbeheersing als het de uitgaven betreft, waardoor gemeentelijke belastingen betaalbaar blijven.
  • Samen met Heemskerk hebben wij nu de kans om een fantastisch nieuw zwembad te realiseren. Als we dat niet doen, hebben we over tien jaar geen zwemvoorziening meer. Het huidige zwembad is afgeschreven en kost veel geld aan onderhoud, terwijl het nog maar een paar jaar kan blijven staan. De bibliotheek, het theater en het centrum voor de kunsten zullen in het centrum blijven en toegankelijk zijn voor alle inwoners. Er is geld beschikbaar om te renoveren.

Daarom is de basis voor de PvdA: eerst keuzes maken wat je het belangrijkst vindt. Prioriteiten stellen dus. Die ga je daarna uitwerken en dan blijkt wat haalbaar is.

Het is geen tijd voor luchtfietserij en dure ambities, zoals verplaatsing van een theater, alleen maar om een nieuwe gebiedsontwikkeling te stimuleren. Het bestaansrecht op de huidige plek, is er al vele jaren. Het is ook niet de tijd om de lasten voor inwoners te laten oplopen als het gaat om het invoeren van diftar (gedifferentieerde afvaltarieven) . Het invoeren hiervan is een wens van sommige partijen in de gemeenteraad, maar niet van de PvdA. Als mensen extra moeten gaan betalen voor het laten ophalen van hun huishoudelijk restafval, zullen andere bakken voor het ophalen van plastic en groen-fruit-tuinafval meer vervuild worden.

Ook dumping ligt dan op de loer. Verder zien we in andere gemeentes dat het diftar systeem voor alle inwoners uiteindelijk duurder wordt. De kosten van veel soorten afval, zoals ook luiers apart ophalen rijzen de pan uit. De PvdA wil dat ook goed gemonitord wordt of het apart ophalen van plastic uiteindelijk wel tot kostenbesparing leidt. Het huidige systeem moet wat ons betreft heroverwogen worden.

In de afgelopen raadsperiode heeft de coalitie van VVD, Groen Links, D66 en CDA  niet altijd duidelijke keuzes gemaakt.  Er is heel veel geld besteed aan onderzoeken, waarna bleek dat de mogelijkheden om zaken ook daadwerkelijk uit te voeren zeer beperkt waren. De PvdA heeft vanaf het begin duidelijk aangegeven dat er eerst prioriteiten gesteld moeten worden, voordat er peperdure onderzoeken worden uitgevoerd. Helaas hebben de onderzoeken bijna een miljoen euro gekost in de afgelopen vier jaar en is weinig resultaat geboekt. Dit kan anders!

De PvdA Beverwijk Wijk aan Zee is er voor alle inwoners van Beverwijk en Wijk aan Zee. Elke wijk is voor ons even belangrijk. Daarom hebben wij ervoor gekozen dat onze raadsleden en steunfractieleden ieder een aantal wijken van onze gemeente onder zijn of haar hoede nemen.

Speelt er iets in een wijk, dan duikt ons raadslid/steunfractielid daar bovenop en zal alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat de geluiden uit de wijk gehoord worden en dat er ook iets mee gedaan wordt. Burgerparticipatie is geen holle kreet wat ons betreft: het betekent dat inwoners serieus genomen worden vanaf het begin van een proces. Dit kan het maken van nieuw beleid zijn of bijvoorbeeld groeninrichting van een wijk. Ook kunnen er in een wijk situaties ontstaan, die aangepakt moeten worden. Dit kan bijvoorbeeld een gevaarlijke verkeerssituatie zijn of drugsoverlast. Ook hierbij willen wij de inwoners ondersteunen in hun vragen naar de gemeente.

De PvdA fractieleden zijn veel te vinden in de buurten, gewoon op straat, om mensen te spreken. Ook zijn we actief op Facebook en onze website.

De PvdA heeft een aantal uitgangspunten, die voor ons heel belangrijk zijn. Alleen als hieraan voldaan wordt, kun je spreken van een sterke samenleving waarbij mensen op de 1e plaats staan. Natuurlijk kun je die niet allemaal plaatselijk waarmaken. Daarom is het fijn dat er in Den Haag ook een landelijke fractie is, die werkt aan:

• Gelijke kansen voor iedereen
  • Vast werk en een hoger minimumloon
  • Goed wonen, voor iedereen een veilig thuis
  • Een gezond leven, met meer aandacht voor milieu en leefstijl
  • Toegang tot scholing en ook bijscholing
  • Gelijke rechten en recht op meepraten en besluiten
  • Zorg voor wie dit nodig heeft

Eigenlijk staan of vallen al deze uitgangspunten met solidariteit. Solidariteit is  volgens ons de basis van een sterke samenleving. Door solidariteit voorkom je dat groepen in de knel komen en het zelf maar moeten uitzoeken.

Geïnteresseerd: hierbij het volledige Verkiezingsprogramma.

PvdA verkiezingsprogramma Beverwijk 2022

——————————————————-

———————————————————————————————-

Campagne-activiteiten:

zaterdag 3 maart 2018 campagne gezamenlijk met PvdA Velsen, Heemskerk en Beverwijk.

Afgelopen zaterdag hebben de PvdA campagneteams van de gemeenten Beverwijk, Velsen en Heemskerk een gezamenlijke tocht gemaakt per openbaar vervoer tussen de verschillende gemeentes. Doel was om naast de gewone campagne-activiteiten zoals het canvassen en flyeren, ook aandacht te vragen voor het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld voor het treinverkeer op de Kennemerlijn. De dienstverlening is nog steeds niet goed genoeg en het aantal treinen en vooral het aantal intercity’s moet echt omhoog wil de IJmond bereikbaar blijven in de toekomst. Veel inwoners die wij spraken delen deze mening en vinden dat verbeteringen nodig zijn willen ze met het openbaar vervoer blijven reizen.

Verder wil de PvdA uitbreiding van snelbussen. Dit is een provinciale zaak. Uit onderzoek, bekend bij de Provincie, blijkt het inzetten van snelbussen tussen Heemskerk, Beverwijk en Amsterdam Zuidas en Schiphol heel kansrijk. Toch wordt er op korte termijn nog niet door de Provincie op ingezet. Dit moet wat de PvdA betreft wel. Een snelle verbinding per bus is noodzaak. Het openbaar vervoer moet snelheid bieden, zodat het een goed alternatief is voor de auto. Alleen door snelle en betrouwbare verbindingen laten mensen de auto staan.

In Velsen is er al een snelle bus naar Sloterdijk en een regioliner naar Haarlem. Prima oplossingen, dus nu doorpakken, vindt de PvdA.

Tenslotte wil de PvdA dat nu eindelijk een bushalte bij station Heemskerk gerealiseerd wordt. Hier is veel vraag naar vanuit Heemskerk en deze vraag is des te meer gerechtvaardigd, aangezien de reizigersaantallen flink toenemen. De PvdA in de IJmond heeft dus nog heel wat om voor te strijden. Dat gaan we de komende vier jaar dus ook weer doen. Als de drie gemeentes de krachten bundelen kunnen we heel wat voor elkaar krijgen. Samen staat de IJmond sterk!

Op 14 februari hebben Annet Gouma en Jaqueline Dorenbos namens de PvdA in het kader van Valentijnsdag chocolaatjes uitgedeeld bij het NS station. Happy Valentine’s day!

Opname Frank en Vrij RTV IJmond over

Gemeenteraadsverkiezingen.

De uitzending was 16 maart 2018

.

———————————————————————————————————————————————————————————————————–

Hieronder een aantal items, die belangrijk zijn voor de PvdA afdeling Beverwijk/Wijk aan Zee: U kunt  ook op  facebook PvdA Beverwijk/Wijk aan Zee de discussie volgen.

De PvdA ziet de bibliotheek als een belangrijke leer-en ontmoetingsplek in Beverwijk.
De bibliotheek is zoveel meer dan vroeger. Ontmoetingsplek in het leescafé, het open podium waar je over je passies kan vertellen. De voorleesBV waar de taalontwikkeling van kinderen wordt gestimuleerd. Aan de senioren wordt gedacht met de dienst “bibliotheek aan huis” en het digitale inloopspreekuur waar vragen gesteld kunnen worden aan de ambassadeurs van Seniorweb rondom computers, tablets. Natuurlijk speciale aandacht voor laaggeletterden en anderstaligen. Kortom een huis van de stad dat de PvdA met graagte ondersteunt.

Wijk aan Zee

Woningbouw voor Wijk aan Zee is slechts beperkt mogelijk, maar voor de leefbaarheid uiterst noodzakelijk. Grootschalige en veel diversiteit in woningbouw is niet realistisch, maar waar mogelijk dienen initiatieven omarmd te worden. De PvdA streeft naar een bij de schaal en het karakter van Wijk aan Zee passende woningbouw. Dit qua volume en hoogte.Het strand van Wijk aan Zee blijft familiestrand. Gratis parkeren behouden (met uitzondering van de Dorpswei op mooie stranddagen).

De PvdA wil het Culturele hart van Beverwijk behouden.

Fier torent de Wijkertoren boven het kerkplein uit. Vele Wijkers zijn trots als ze de toren zien. De toren staat in het midden van culturele hart van Beverwijk. De kerk zelf is al een bezienswaardigheid. Aan de rechterkant  het multiculturele gebouw met de bibliotheek, het Kennemertheater en het Centrum van de kunsten en aan de linkerkant het altijd gezellige café Camille. Vooral in de kersttijd is dit een uitgelezen plek om elkaar weer te ontmoeten. De PvdA is van mening dat deze plek het culturele hart van Beverwijk moet blijven.

Prima actie in Meerestein Noord: Noppes kringloop staat de komende maanden elke vrijdag van 9 tot 12 rond de Geyssendorferlaan met een grote vrachtwagen om spullen in te zamelen, die nog goed herbruikbaar zijn. PvdA is groot voorstander van meer hergebruik, dus wij vinden deze actie top! Ook inwoners zonder auto kunnen nu dus meewerken aan recycling. Onze wethouder en lijsttrekker Jaqueline Dorenbos leverde ook symbolisch iets in.

Eenzaamheid is één van de grootste problemen in onze samenleving.

In een zorgzame en inclusieve samenleving kijken wij naar elkaar om en laten we eenzame mensen niet aan hun lot over. De PvdA wil eenzaamheid bestrijden door ontmoetingsactiviteiten te faciliteren in de openbare ruimte en in gebouwen.

Veiligheid is een taak voor iedereen.

De gemeente kan niet zonder de burger, de burger niet zonder de gemeente. Maar ze moeten allebei aan het werk. Voorkomen is nog altijd het best. Goed hang- en sluitwerk en goede verlichting van donkere achterommetjes helpen meer dan een aangifte na een inbraak. Dat kan u zelf. En bel 112 als u iets verdachts ziet.

Niet aarzelen, maar bellen!

Het blijft belangrijk om door te pakken op de Kennemerlijn.

De PvdA wil treinen en dus ook minder uitval. Zo maken we Beverwijk nog beter bereikbaar NS blijft alleen scherp, als de regio de Kennemerlijn op de kaart blijft zetten. Dus: stem PvdA en wij gaan door met onze strijd Samen met de andere partijen natuurlijk, die staan hier ook keihard achter! PvdA blijft strijden voor de Kennemerlijn!

Sinds 2016 spant de PvdA zich in voor een verbeterde dienstregeling op de Kennemerlijn (Alkmaar-Amsterdam).Met als resultaat extra intercity’s en langere treinen tijdens de spits!
Maar dat is nog niet voldoende. Werknemers en studenten willen al dat er vóór 7.00 en 16.00 uur intercity’s gaan rijden. Een goed OV houdt de randstad bereikbaar!

Spelen in de wijken
PvdA wil de komende jaren meer geld uittrekken om speelplekken in de wijken in overleg met buurtkinderen op te knappen. Zij weten het best waar ze graag op en mee spelen. Plekken moeten aangepast worden aan de leeftijd van kinderen in de omliggende straten. Daar trekken wij geld voor uit

Voor de PvdA is het niet aanvaardbaar dat één op de negen kinderen opgroeit in armoede. Opgroeien in armoede staat ontwikkelingskansen in de weg. Als er geen geld is, kan je niet deelnemen aan de muziekles, de sportclub, het schoolreisje of een verjaardagsfeestje.
De PvdA vindt dat er voldoende geld beschikbaar moet blijven voor armoedebeleid.

Schoon, heel en veilig

Beverwijk: schoon, heel en veilig is het motto van de PvdA. Wij staan voor een voeten-op-de-grond benadering van de openbare ruimte. In je eigen wijk wil je geen overwoekerde stoepen, vuilnis op straat en je wilt dat het speeltoestel voor de kinderen onderhouden wordt. PvdA staat altijd voor het principe eerst aanpakken wat het meest nodig is, voordat er mooie plannen komen voor nieuwe zaken.

De PvdA is een groot voorstander van meer inzetten van afvalscheiding, zodat er veel grondstoffen hergebruikt kunnen worden. Veel inwoners willen wel graag afval scheiden, maar er is behoefte aan uitbreiding van locaties in de wijk om gescheiden afval in te leveren. Dat zullen vaak centrale plekken in de wijk zijn, bijvoorbeeld rond hoogbouw en bij winkelcentra.

Ook is er behoefte aan oplossingen om in huis op een handige manier afval apart te houden. De gemeente kan samen met HVC hier de inwoners goede oplossingen laten zien. De PvdA wil de jeugd stimuleren afval te scheiden door acties bij scholen.

NOORD-HOLLAND STERKER EN SOCIALER bijeenkomst 2017

Dat is werk voor iedereen:
– we zetten in op meer stage-en leerwerkplekken
– we investeren in omscholing van oudere werknemersCIMG0521
– we laten het onderwijs beter aansluiten op de arbeidsmarkt

Dat is eerlijk delen:
– we maken het OV gratis voor ouderen met een smalle beurs
– we ontzien de laagste inkomens als het gaat om de waterschapsbelasting
– we zorgen voor betaalbare woningen voor inwoners met lage en middeninkomens.

Dat is zorgen voor onze kinderen:
– we geven minder geld uit aan asfalt en meer aan OV
– we realiseren meer duurzame energie uit natuurlijke bronnen als wind, zon en water
– we zorgen voor schonere lucht en houden ons drinkwater gezond

NOORD HOLLAND STERKER EN SOCIALER OOK BIJ HET WATERSCHAP

Het werk van het waterschap doet ertoe!!!!

Het Waterschap zorgt voor veilig wonen, droge voeten en voldoende schoon water. Ons land ligt voor een groot deel beneden zeeniveau.
We zijn daarom voortdurend bezig om ervoor te zorgen dat water afgevoerd kan worden. In de stad en op het platteland. In droge tijden zorgen wij ervoor dat het water beschikbaar is en aangevoerd wordt. Het water wordt bovendien gezuiverd van alles wat er niet in thuis hoort.
Bij alles wat we doen, kiezen we voor natuurlijke, duurzame oplossingen. We werken nauw samen met inwoners, milieu- en natuurorganisaties, de agrarische sector en andere overheden. Op die manier kunnen wij ons mooie waterschap zodanig inrichten dat wij en de toekomstige generaties kunnen lijven genieten van het water. Het water is van ons allemaal! Als U dat ook vindt stem dan op de PvdA.

Marleen Leijen, lijsttrekker Waterschap Hollands Noorderkwartier
Cees Stam, nr. 2

WOENSDAG 18 MAART 2015 VERKIEZINGEN PROVINCIALE STATEN EN WATERSCHAPPEN

Annet

pvda_c270215-1024x709
Foto’s: Kees Blokker

Op 27 februari 2015 was Annet Gouma aanwezig bij de stop van kandidaat PvdA Statenlid Marieke van Dijn.

Waar ben je naar op zoek?