Door Jaqueline Dorenbos-de Hen op 10 november 2018

Bijdrage PvdA Begrotingsraad november 2018: De volgende items: Bouwen van woningen, Parkeren, landgoed Adrichem en kunstgrasveld Olieslagerslaan kwamen aan de orde.

Voorzitter, de PvdA heeft in de commissie al aangegeven dat we met belangstelling de aanbiedingsbrief en de financiële stukken gelezen hebben. Wij kunnen ons goed vinden in een groot deel van de begroting, die er ligt. Veel is voortzetting van ingezet beleid, prima. Veel is op basis van nieuwe inzichten, ook prima. Maar 1 ding wat ons opviel: als je kijkt naar de ambitielijst van het college en vooral als het gaat om het aantal onderzoeken dat het college wil gaan doen in heel korte tijd is het wel een beetje veel. Dat geldt ook voor het geld dat hiermee gemoeid is. Voor meer dan € 400.000 aan onderzoeken en dan ook nog een paar actualisaties van beleid bijvoorbeeld speelbeleidsplan en bomenbeleid voor samen bijna € 100.000. En dan is er nog geen speeltoestel bijgekomen en geen boom extra geplant.

In de commissie gaf het college aan dat de onderzoeken bedoeld zijn om daarna een keus in de ambities te maken. De PvdA snapt het antwoord, maar vindt dat het college ook al bij de onderzoeken een prioriteit aan ambities had kunnen stellen. Dit had veel kosten kunnen besparen en dan blijft er meteen geld over om iets concreets mee te doen, bijvoorbeeld een paar beeldbepalende bomen aan te schaffen en te planten. Helaas.

De PvdA is blij dat het college wil bouwen aan Beverwijk. Wij willen ook bouwen aan Beverwijk.

Een citaat uit het collegeprogramma:

“Na de afronding van de herinrichting van het centrum en het Stationsgebied in de vorige collegeperiode richten we ons nu op de locaties Parallelweg, Ankies Hoeve, Wijkerpoort en Meerplein. In een masterplan zoeken we naar een optimale invulling voor wonen en werken in deze gebieden.”

Voorzitter, om het college te helpen en wellicht ook flink wat kosten aan onderzoeken te besparen heb ik een boekje meegenomen. Het was zelfs het eerste onderwerp waar ik als beginnend raadslid in 1998 het woord over mocht voeren: Masterplan Economisch Centrum. De startnotitie kwam in 1998, de oplevering van dit boekwerkje in 2001. Daarna kwam trouwens ook ooit nog het idee voor een monorail om bezoekers van het centrum via de monorail vanaf de parkeerterreinen van de bazaar naar het centrum te vervoeren, dan was er minder parkeerruimte nodig in het centrum. Ja, voorzitter, ook in eerdere decennia was de raad van Beverwijk zeer ambitieus en wilde men volop bouwen aan Beverwijk.

In dit boekwerk besteedt men aandacht aan de volgende componenten:

• Visie met daarin de gewenste positionering van het centrum en doorvertaling naar programma
  • Markttoets
  • Stedenbouwkundige visie
  • Beschrijving kwaliteitsniveau, planning en organisatie opzet en gelukkig… ook nog een financiële haalbaarheidsanalyse, dat hoorde er ook in die tijd al bij.
  • Die separate analyse heb ik niet teruggevonden, maar we weten allemaal dat veel uit het boekje niet uitgevoerd is. Beverwijk werd ook nog eens ingehaald door de crisis en toen bleek opeens veel minder haalbaar. Geen parkeergarages, geen verlegging Velserweg, geen kantoren Stationsplein, geen kantoren op de Wijckerpoort. Het Meerplein ligt er nog net zo leeg bij als op de foto’s uit dit boekje. Er staan alleen auto’s.

Voorzitter,Als u bij het uitvoeren van de onderzoeken voor het nieuwe masterplan, op pagina 191 van de begroting onder nummer 29 dit boekje betrekt, zou dat best eens flink besparend kunnen werken. Wellicht is geen € 135.000 nodig voor de onderzoeken, maar de helft. Dat zou mooi zijn en de eerste besparing van dit college is dan gehaald. U bent van harte welkom om dit boekwerkje te lenen.

De PvdA wil twee punten die spelen bij deze begroting nog eens onder een vergrootglas leggen.

Het eerste punt is Landgoed Adrichem.

Wij maken ons sinds de vorige raadsperiode al zorgen over de ingezette ambitie Landgoed Adrichem. Een plan dat begon met de noodzaak voor een 4e hockeyveld, dat daar een mooie oplossing voor vond, dat ook daarna een mooie oplossing vond voor de voetbalvelden, de jeu de boules. Maar daarna gingen de plannenmakers helemaal los. Dit was de kans, de kans om Beverwijk een echt landgoed te geven. Om wandelpaden langs de sportvelden te realiseren, hekken te verwijderen, en …..

Een vijver daarvoor te dempen. Een vijver, die er al decennia ligt en die goed functioneert. En waarom? Zodat er dan vier hockeyvelden naast elkaar kunnen worden gelegd. De noodzaak hiervoor ontbreekt ons inziens. Ook als ze niet op een rij liggen, kun je prima hockeyen, lijkt ons.

In antwoord op vragen, die wij het college gesteld hebben, begrijpen wij dat het Hoogheemraadschap er nog helemaal niet uit is over hoeveel waterberging er gecompenseerd moet worden als er een vijver gedempt moet worden.

Antwoord ambtelijk apparaat: “Als voorbeeld kan in afwachting van de stresstest van het waterschap op dit moment nog geen zekerheid worden gegeven over de mate van watercompensatie die nodig zal zijn.

Kortom, het is een complex geheel. De organisatie kan de gevraagde cijfers niet leveren.”

Het bedrag in de begroting staat echter al met zwarte cijfers ingeboekt. Een enorm bedrag dat tot in 2059 tot flinke kapitaallasten  in onze begroting gaat leiden. Wij hebben hier een staatje van gekregen vanuit de afdeling financiën. Het liegt er niet om. Vele raden na ons zullen de gevolgen hiervan ondervinden. Niet alleen omdat er een mooi landgoed ligt, maar vooral omdat de bestedingsruimte voor nieuwe raden hierdoor flink beperkt wordt.  In 2034 moet er nog € 249.467 kapitaallasten voor deze ambitie neergeteld worden. Dat is dan alleen nog maar voor de extra ambities die buiten het MGOIP vallen.

De PvdA wil college en raad oproepen toch nog eens heel goed na te denken of het voor wat betreft Landgoed Adrichem niet juist nu de tijd is voor een pas op de plaats om nog eens een keer heel goed te kijken of er geen Plan B mogelijk is. Een landgoed LIGHt, noemen wij het. Het kan heel veel geld schelen.

Dat geld kan aan andere ambities besteed worden, zoals het vergroenen van de buitenruimte. Al diverse keren zijn moties hierover ingediend. De gemeenteraad vindt extra bomen en extra kwaliteit van groen heel belangrijk. Als het Landgoed Light wordt uitgevoerd, zou het zomaar € 100.000 per jaar kunnen schelen, een flinke som geld dat aan bomen en groen in de stad besteed kan worden. De moeite waard om een afweging over te maken, lijkt ons.

Waar de PvdA het ook nog even over gaat hebben is over het gastvrij parkeren.

Voorzitter, de gratis zaterdag is een feit. Dit gaat met in gang van (waarschijnlijk) 1 december ingevoerd worden. De dekking voor december ontbreekt, maar dat mag de pret niet deren.

De PvdA heeft niet het idee dat de gratis zaterdag parkeren gaat bereiken wat we allemaal willen: meer klanten voor de winkels. Op zaterdag staan de betaald parkeerterreinen namelijk ook nu al vrij vol. Doordeweeks niet. Ons idee is dus dat het meer zin heeft om te kijken hoe je het gastvrij parkeren doordeweeks kunt uitbreiden. Dat hoeft zeker niet meer te kosten dan de gratis zaterdag. Het gratis uurtje tussen 17 en 18 doordeweeks verdwijnt wat het college betreft. Nu, voorzitter, ik heb nieuws voor u: wat de winkeliers betreft niet. Het uurtje aan het eind van de middag gratis lokt veel klanten die na het werk nog even snel boodschappen doen. Vrij heeft hier een motie over , die wij van harte steunen.

Voorzitter, we hebben nog wat vragen voor verschillende wethouders:

Wethouder Erol: hoe is de stand van zaken rond de aanleg van een kunstgrasveldje op de Olieslagerslaan in Meerestein, waar voor de zomer door de raad een motie over is ingediend?

Wethouder Erol: Hoe is de stand van zaken rond de waterberging van Landgoed Adrichem? Wanneer wordt bekend hoeveel waterberging er nodig is als de vijver gedempt moet worden? Gaat dit volgens u tot hogere kosten leiden? Is het niet verstandig het besluit om de vijver te dempen nog eens goed tegen het licht te houden?

Wethouder Ferraro: Wat vinden de inwoners van het centrum van de zaterdag gratis parkeren, die u structureel invoert? Is hier burgerparticipatie met inwoners van het centrum over geweest?

Bent u bereid vanaf de start van de gratis zaterdag parkeren goed te monitoren hoe dit verloopt? Bent u ook bereid bij problemen, die mogelijk ontstaan, naar oplossingen te zoeken in overleg met winkeliers en inwoners centrum

Wethouder Van den Berg: “Hoe staat het met de Kennemerlijn? Heeft u al acties in de startblokken staan? Wij vragen u dringend door te pakken in het belang van de treinreizigers.

Wethouder Niele: Is er al zicht op uitbreiding van openingstijden van het afvalbrengstation? Elke zaterdag is het superdruk, dus vooral in het weekend zouden we daar snel uitbreiding zien. Kunt u hier iets over vertellen?

Jaqueline Dorenbos-de Hen

Meer over Jaqueline Dorenbos-de Hen