24 mei 2019

Motie afgewezen: Aangekondigde motie betreffende het scheiden van afval. Kan het niet makkelijker. Grijze rolcontainer inleveren ten gunste van afvalpas?

Motie is ingediend in de Raadsvergadering van 22 mei 2019: jammer genoeg heeft de PvdA fractie moeten constateren dat de gehele Coalitie tegen de motie heeft gestemd.

De Oppositie (leden van de fracties: PvdA, Vrij en Samen)  stemden voor de motie.

Toelichting:  Beverwijk is een stad, die een grote dichtheid van bebouwing kent. Dit brengt met zich mee dat inwoners vaak kleine tuinen hebben. Deze tuinen moeten op dit moment al gebruikt worden om twee rolcontainers te plaatsen voor het huishoudelijk afval. Hier komt binnenkort een derde bak voor plastic, blik en drankkartons bij. Op het moment dat deze derde bak wordt ingevoerd, wordt het restafval nog maar 1 keer per 4 weken opgehaald. Dit wordt door menig huishouden als vervelend ervaren.

Zo zijn er gezinnen met kinderen in de luiers of ouderen, die incontinentieluiers gebruiken, die het bijzonder vervelend vinden dat zij deze 4 weken moeten bewaren in hun tuin. Stankoverlast ontstaat, zelfs als je luiers in zakjes verpakt, en dit brengt soms zelfs schaamte naar buren toe met zich mee.

Andere groepen bewoners hebben nu twee rolcontainers en worstelen nu al met ruimtegebrek. Een derde container wordt dan als onwenselijk ervaren. Soms plaatsen bewoners hun containers in de voortuin, waar schaduw is, omdat de achtertuin door de vele zon niet geschikt is. Soms plaatsen bewoners de containers om die reden in de poort, waar andere bewoners zich aan storen omdat dit obstakels zijn, die de buurt ook nog eens inbraakgevoeliger maken. Ook zijn er bewoners, die graag en fanatiek afval scheiden en zodoende weinig restafval overhouden. Zij vinden een aparte rolcontainer voor restafval in hun tuin een onnodig obstakel.

Elke bewoner van Beverwijk heeft dezelfde rechten en plichten. Op dit moment wordt er onderscheid gemaakt tussen wijken en straten. Hoogbouw heeft altijd ondergrondse containers, laagbouw heeft soms ondergrondse containers, maar de meeste laagbouw heeft rolcontainers.

Het zou toe te juichen zijn als de bewoners van Beverwijk maatwerk geboden krijgen, het maatwerk dat bij hun situatie, hun woonomstandigheden en hun wensen past. Het zou dan ook goed zijn als bewoners kunnen kiezen of ze een restafvalcontainer in hun eigen tuin houden of dat ze hier afstand van doen en toegang krijgen op bestaande restafvalcontainers in hun buurt.

Daarom zal de PvdA onderstaande motie indienen, hopelijk wordt deze gesteund door de Raad:

De raad van de gemeente Beverwijk, in vergadering bijeen op < datum >, ter behandeling van raadsvoorstel en overwegende dat

Beverwijk een gemeente is, die de wensen van inwoners serieus neemt (de zogenaamde ja, mits houding).

Er inwoners zijn, die afval willen scheiden aan huis en restafval op afstand willen wegbrengen, om verschillende redenen (zie toelichting).

Beverwijk vaker maatwerk toepast en bewoners dit als zeer prettig ervaren,

Het geen extra kosten met zich meebrengt als bewoners een reeds bestaande ondergrondse container willen gebruiken voor hun restafval in plaats van het gebruik van een grijze rolcontainer in hun tuin. De besparing doordat minder grijze rolcontainers geleegd hoeven te worden weegt namelijk zeker op tegen de extra kosten voor het iets vaker legen van ondergrondse containers.

Het een voordeel is om restafval op afstand weg te brengen, omdat ervaring uit andere steden uitwijst dat hierdoor mensen beter gaan scheiden en minder restafval overhouden

spreekt als zijn mening uit dat:

Bij het invoeren van een extra rolcontainer voor plastic, blik en drankkartons het de bewoners, die dat willen, mogelijk wordt gemaakt hun rolcontainer voor restafval in te leveren. Hiervoor in de plaats krijgen deze bewoners met hun pasje toegang tot de dichtstbijzijnde ondergrondse containers voor restafval in hun omgeving

en gaat over tot de orde van de dag

Ondertekening en naam indiener(s).

Indieners:

De PvdA hoopt een zo breed mogelijke steun uit de gemeenteraad voor deze nu vast aangekondigde motie