Door Jaqueline Dorenbos-de Hen op 18 september 2020

Schriftelijke vragen PvdA aan College van B@W Beverwijk: In 2019: 600 ton afval extra gebracht naar Afvalbrengstation: Hoe gaat dit betaald worden.

Beverwijk, 17 september 2020

Geacht college,

Met verbijstering over de late berichtgeving naar de gemeenteraad over een groot tekort dat is geconstateerd over het jaar 2019 (!) hebben wij de collegebrief UIT-20-50263/Z-20-70628 van 1 september gelezen. Wij waren nog meer verbaasd om de dag na het versturen van de brief in de krant uitgebreide informatie te lezen, die aan de raadsleden niet beschikbaar was gesteld in de collegebrief. Bijvoorbeeld over dat Beverwijkers in 2019 600 ton afval meer hebben gebracht naar het afvalbrengstation, dan was voorzien. In de brief naar de gemeenteraad werd alleen gerept over een “sterke toename”. Ook meldt wethouder Niele in de krant dat de afvalkostenheffing zal stijgen met 6,48 procent. Blijkbaar moet je als raadslid een abonnement op Dagblad Kennemerland hebben om door het college ruimhartig geïnformeerd te worden.

Die door de wethouder geschetste stijging van de afvalkosten is een forse , namelijk 13 euro voor een eenpersoons- en 19 euro voor een meerpersoons huishouden. Dat is voor mensen met de lagere inkomens best veel geld en de wethouder lijkt te vergeten dat de gemeenteraad daar nog wel wat over te zeggen heeft. De gemeenteraad heeft er al jaren alles aan gedaan om de afvalstoffenheffing zo laag mogelijk te houden, juist in het belang van onze minder draagkrachtige inwoners. De verhoging is trouwens absoluut nog geen voldongen feit, want een gemeenteraad kan er altijd nog voor kiezen om de afvalstoffenheffing minder te laten stijgen en naar een andere, aanvullende dekking te zoeken.

Naar de krant toe geeft wethouder Niele aan dat het potje voor het afvalbeleid van 620.000 euro in 1 klap leeg is. “Daarover heb ik pest in”, geeft de wethouder aan. “Dit budget had ik willen inzetten voor nieuw beleid, voor omgekeerd inzamelen. Dat houdt in: de grijze bak weg en extra ondergrondse containers in de wijken waarin iedereen zijn restafval kwijt kan.”

De PvdA fractie kan begrijpen dat wethouder Niele niet blij wordt door het verdampen van het potje voor het afvalbeleid. Wij zijn echter ook niet blij, namelijk met het feit dat de wethouder met een summiere collegebrief in de richting van de gemeenteraad communiceert, maar wel uitgebreid met  de pers praat en ook nog eens een voorschot neemt op een besluit dat de gemeenteraad moet gaan nemen bij de begroting in november.

Wij hebben dan ook wel enkele vragen voor de wethouder en het college:

1. Waarom heeft het college ervoor gekozen om de gemeenteraad slechts summier te informeren over de overschrijdingen binnen het taakveld afval met een korte collegebrief, maar wel de pers uitgebreid te woord te staan en dan ook nog eens met veel meer cijfermatige informatie?
  1. In de brief staat dat in het vervolg (wij nemen aan vanaf 2021, want er staat niets over 2020 in de brief) de gemeente door HVC wordt geïnformeerd aan de hand van een vooruitblik over verwachte kostenontwikkelingen met betrekking tot de inzameling en verwerking van afval.

Wij vragen hoe het komt dat het college nu pas geïnformeerd is door HVC over de kostenstijgingen van 2019? Het is tenslotte al september 2020. Of wist het college dit al in het voorjaar of aan het begin van de zomer en wordt nu pas de raad geïnformeerd?

1. Waarom geeft de wethouder in de krant aan dat in Beverwijk de afvalkostenheffing gaat stijgen met 13 euro voor een eenpersoons- en 19 euro voor een meerpersoonshuishouden, terwijl in de collegebrief aan de gemeenteraad alleen maar gesteld wordt dat de buurgemeenten de extra kosten in de afvalstoffenheffing verwerken?

In de raadsbrief geeft het college aan de gemeenteraad nog 3 mogelijkheden aan om het tekort voor 2020 en 2021 te dekken, namelijk: uit de egalisatiereserve afval, uit de Algemene Vrije Reserve, of door middel van een verhoging van de afvalstoffenheffing . Heeft het college de dag na het verschijnen van de collegebrief alsnog zelf alvast de knoop doorgehakt om te koersen op verhoging van de afvalstoffenheffing?

De PvdA fractie is benieuwd naar de reactie van het college. Onze ervaring is de laatste tijd dat gewone raadsvragen veel langzamer beantwoord worden dan artikel 41 vragen. Toch blijven wij kiezen voor deze laagdrempeligere manier van vragenstelling, die de ambtelijke organisatie minder belast. Wij rekenen echter wel op een spoedige beantwoording, ook al in verband met de grote impact van dit onderwerp voor de komende begrotingsbehandeling.

Met vriendelijke groeten, Jaqueline Dorenbos, namens de PvdA fractie

Jaqueline Dorenbos-de Hen