Bijdrage René Moelee in raadsvergadering 19 december 2019, betreffende raadsstuk: Verlenging pilot Weekendschool: talenten trainen voor de toekomst IJmond.
Geachte voorzitter,
De jeugd heeft de toekomst. Een gevleugelde uitdrukking die hier zeer op zijn plaats is. Vanuit mijn professie als docent kan ik daar natuurlijk over mee praten. Voor ons ligt het raadsvoorstel tot verlenging van de pilot van de TTT school (talenten trainen voor de toekomst). Het mooie van deze pilot is dat het gaat om thema’s waar op scholen minder aandacht gegeven kan worden en die hier juist het verschil maken.
De PvdA is dan ook zeker voorstander van het laten doorgaan van de pilot voor groep 1 en die tot de zomer van 2020 te laten doorlopen.
Maar dan wordt het lastiger. Uit het voorstel haal ik deze zin “om een volledig beeld te krijgen van de resultaten op langere termijn, wordt voorgesteld om na de kerstvakantie te starten met een 2e leergang” Hier hebben wij wel moeite mee. De moeite zit hem niet in het idee maar wel in de praktische uitwerking daarvan. Ik heb mij steeds op de hoogte laten houden en ben ook een enkele keer bij de weekendschool gaan kijken. Ik heb ook al in een eerder stadium aangegeven bij initiatiefnemer D66 en bij de wethouder dat het mij zorgen baart dat er maar 2 vrijwillige coaches zijn die de boel laten draaien. Ik heb zelf ook verschillende mensen aangesproken om hen te interesseren om zichzelf als vrijwillige coach op te geven maar kreeg vaak te horen dat de tijd (28 zondaagse bijeenkomsten) een struikelblok was. Uiteraard heb ik ook geluisterd naar Mevrouw van der AA die ook het probleem over de vrijwillige coaches aankaartte.
Met nog een 2e leergang erbij voorzie ik juist problemen in de sfeer van de vrijwillige coaches. Deze projecten kunnen niet zonder vrijwilligers. Feitelijk zou er een poule van vrijwilligers moeten zijn zodat zij elkaar zouden kunnen vervangen. Hoe denkt de wethouder dit probleem te ondervangen.
Een idee zou kunnen zijn om de vrijwillige coaches niet voor de hele periode te vragen maar per themablok van 4 weken zodat de tijd te overzien is. Uiteraard kun je als vrijwillige coach zoveel themablokken doen als je zelf wil. Deze projecten staan en vallen echter ook met de band die je krijgt met de deelnemende leerlingen en in een kortere periode is dat best lastig op te bouwen..
Het aantal van 25 leerlingen per groep is ook best fors te noemen, andere weekendscholen hebben het over 20 leerlingen per groep en vanuit mijn eigen ervaring kan ik ook vertellen dat een groep van 25 best lastig kan zijn. Ook voor de lesgevende (gast) docent is een groep van 25 alle kanten op vliegende leerlingen een uitdaging. Daarom nog 2 vragen voor de wethouder. 1) Is er wel voldoende ruimte binnen de weekendschool om zoveel leerlingen te kunnen plaatsen. 2) Is een heroverweging van het aantal leerlingen nog mogelijk.
Uiteraard is er ook geld gemoeid met deze pilot en het vervolg ervan. Het is lastig om te zeggen over hoeveel geld we het dan hebben. Je kunt niet volstaan met de berekening wat het per leerling kost omdat dat niet het uitgangspunt is van deze pilot. Ook zouden de kosten goedkoper uitkomen omdat er al een blauwdruk ligt van een eerder ontwikkeld lesprogramma. Voor de exacte kosten wachten wij dan ook de uitgebreide evaluatie af. Meer scholen betrekken is uiteraard een pré maar dan moet eerst het vrijwilligersprobleem adequaat worden opgelost is onze insteek. Uit het antwoord van de wethouder in de commissie heb ik begrepen dat er wel meer scholen interesse hebben in een vervolg van de pilot en de juiste leerlingen kunnen voordragen. Dat alleen al mag gezien worden als een succes van de pilot.
Meneer Ilhan gaf het tijdens de commissie al aan. Ja, de PvdA is enthousiast over het doel van de weekendschool en ook over de voortgang. De zorgen die we hebben heb ik u net aangegeven. Wij hopen uiteraard op duidelijke antwoorden. Tot zover onze bijdrage in eerste termijn.
De duidelijke antwoorden kwamen niet. In de gemeenteraad is daarna besloten de proef van de Weekendschool Beverwijk zes maanden te verlengen en in de zomervakantie van 2020 een uitgebreide evaluatie te houden. Met zichtbare meetbare resultaten door doelen te stellen aan dit project. Hoeveel kinderen beginnen er aan het project? Hoeveel vallen er af? Hoe groot is de betrokkenheid van ouders? Hoe is het aanwezigheidspercentage? enz.