28 maart 2019

Vervolg vragen betreffende het plaatsen van gele prullenbakken bij de ondergrondse containers

Begin maart heeft de PvdA fractie raadsvragen ingediend betreffende  de nieuwe ondergrondse, afsluitbare afvalcontainers.
In de beantwoording lezen wij dat het college het geen punt vindt dat de ondergrondse containers worden afgesloten voor hondeneigenaren , die het zakje met hondenpoep kwijt willen. Volgens het college zijn er voldoende gele afvalbakken in Beverwijk over of kunnen de hondeneigenaren het zakje mee naar huis nemen om daar thuis in hun kliko of toegewezen ondergrondse container te doen.
Op mijn wandelingen ‘ s morgens met de hond is mij gebleken dat ik 6 ondergrondse containers tegenkom, maar slechts 4 gele prullenbakken. Daarvan waren er ook nog eens 2 overvol. Het lijkt niet gastvrij naar hondenbezitters, die toch hondenbelasting betalen,dat zij veel moeite moeten gaan doen om het goede gedrag te vertonen. Een kilometer lopen met een zakje is namelijk niet gastvrij.
Onze vragen:
  1. Heeft het college al geregeld dat bij het afsluiten van de ondergrondse containers de gele prullenbakken voortaan vaker geleegd worden?
  2. Is het college het met ons eens dat de voorzieningen voor hondeneigenaren, die het goede gedrag vertonen juist goed moeten zijn en is het college met ons van mening dat dit in de nieuwe situatie niet zo is?
  3. Is het college ervan op de hoogte dat bij de afgesloten ondergrondse containers in de Broekpolder ook al problemen ontstaan met zakken, die door meeuwen kapotgescheurd worden?
  4. Gaat het college eerst monitoren hoe het daar gaat, alvorens alle ondergrondse containers in Beverwijk af te sluiten?