Door Jaqueline Dorenbos-de Hen op 10 juni 2020

Raadsvragen PvdA betreffende gewijzigde verkeerssituatie door wegversmallingen op Alkmaarseweg/Rijksstraatweg, die hinder en gevaar oplevert voor fietsers

Voorzitter,

De PvdA fractie heeft geconstateerd dat de wegversmallingen op de Alkmaarseweg/Rijksstraatweg, die enkele weken geleden door de gemeentes Beverwijk en Heemskerk zijn aangebracht, een obstakel vormen voor fietsers en soms daadwerkelijk gevaar opleveren voor diezelfde fietsers.

De wegversmallingen zijn in gemeenschappelijk overleg tussen de gemeentes Beverwijk in Heemskerk aangebracht. De eerste keer dat wij de wegversmallingen zagen liggen, viel ons al op dat de wegversmalling, die het dichtstbij de rotonde van Heemskerk ligt, wel heel erg dicht op de rotonde zit, waardoor af en toe auto’s op de rotonde al stil moeten staan. Gelukkig gebeurt dit niet heel vaak, maar echt veilig lijkt het ons niet en zeker niet goed voor de doorstroming op de rotonde. Er hoeven maar een stuk of vijf auto’s te staan en dan wordt het fietspad op de rotonde al geblokkeerd, waardoor daar een onoverzichtelijke en gevaarlijke situatie ontstaat.

Er is echter nog een ander probleem ontstaan en dat probleem geldt bij elke wegversmalling op de Alkmaarseweg/Rijksstraatweg. Het principe is dat auto’s moeten wachten op tegenliggers. Hierdoor neemt de snelheid af en dat is ook de bedoeling om de weg veiliger te maken voor langzaam verkeer en voetgangers. Echter, als auto’s stilstaan om te wachten op tegenliggers, blokkeren ze direct de fietsstrook.  Fietsers moeten hierdoor wachten voordat ze weer door kunnen fietsen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn op een veelgebruikte fietsroute van en naar Heemskerk/Castricum? De situatie wordt zelfs onoverzichtelijk als fietsers soms dan maar besluiten over de stoep te fietsen, waardoor het ook nog gevaarlijk wordt voor voetgangers.

De PvdA fractie vraagt het college:

Heeft het college van te voren beseft dat het plaatsen van de wegversmallingen tot het directe gevolg leidt dat de fietsers hierdoor regelmatig problemen ervaren, omdat de auto’s de fietsstrook blokkeren en zij dus niet door kunnen fietsen?

Zo ja, waarom heeft het college dan toch voor deze oplossing gekozen?

Zo nee, is het college voornemens dit probleem voor fietsers op te lossen? Er is misschien iets mogelijk door een streep op het wegdek aan te brengen, zodat auto’s ruim voor de wegversmalling al moeten stoppen en waardoor de fietsers wel gewoon door kunnen rijden?

De PvdA fractie wil graag weten of het college hier naar wil kijken en als dit geen goede oplossing is, dat het college dan zoekt naar een andere oplossing. Wij zouden graag zien dat de Alkmaarseweg/Rijksstraatweg voor fietsers een aantrekkelijke en veilige route blijft, juist in het kader van het stimuleren van fietsgebruik en het veiliger maken voor langzaam verkeer.

Heeft het college bewust gekozen (in overleg met Heemskerk) om de wegversmalling, die zo dicht op de rotonde ligt, daar op dit plek aan te leggen? Heeft u het opstoppen van verkeer op de rotonde hier wel of niet voorzien en dus ook het regelmatig blokkeren van het fietspad op de rotonde?

Is het college bereid met het college van Heemskerk nog eens goed naar de locaties en de uitvoering van de wegversmallingen te kijken? Het lijkt ons dat de wegversmalling vlakbij de rotonde in ieder geval een stukje verplaatst zou moeten worden. Juist omdat ook dit stukje fietspad intensief gebruikt wordt en van groot belang is voor een veilige situatie voor langzaam verkeer.

Als laatste wil de PvdA nog de suggestie doen om 1 van de wegversmallingen weg te halen. Er zijn er teveel op zo’n kort stuk weg en als er 1 weggehaald wordt is dat misschien al een deel van de oplossing.

We hopen op een positieve reactie vanuit het college, dank u wel voorzitter

Jaqueline Dorenbos-de Hen

Meer over Jaqueline Dorenbos-de Hen