Door Klaas Vos, Steun-fractielid op 13 november 2019

Integraal Veiligheids- en Handhavingsplan 2020-2024, besproken in commisie vergadering van 3 oktober 2019. PvdA inbreng.

De fractie van de PvdA is behoudens wat vragen tevreden met het voorliggende Veiligheids- en Handhavingplan (IVHP) 2020-2024.

Wij begrijpen dat  IVHP 2010-2014, een plan op hoofdlijnen is, nagenoeg alle gemeentelijke beleidsterreinen raakt, maar de handhaving op orde en veiligheid anno 2019 en volgende jaren mogelijk maakt. De basis is er. Een juist vertrekpunt.

Wij…..allen,   Beverwijkers  …… maar natuurlijk  ook de bezoekers van ons Beverwijk en Wijk aan Zee wensen ons veilig te voelen. Hiervoor is nodig en dient het instrument handhaving  wat zorg draagt voor  de orde en veiligheid in onze stad en badplaats. De jaarlijks op te stellen actieplannen voortvloeiend uit het IVHP n.a.v. actualiteit zijn nodig en zeker handig is hiervoor de ontwikkelde Interactieve Veiligheidskaart. De keuzes voor de jaarlijkse actieplannen  worden hierdoor gemakkelijker en zijn direct duidelijk en transparant  (d e fractie van de PvdA gaat er van uit dat het college jaarlijks en tijdig de door haar opgestelde en  voorgenomen actieplannen ter kennis brengt aan de Raad en dat waar mogelijk nog aanpassingen plaats kunnen vinden).

De PvdA kan zich zeker vinden  in de gekozen 4 thema’s en de voor als nog 2 gekozen gebieden , is zeer tevreden dat de thema’s volledig aansluiten op de regionale prioriteiten op dit vlak. Ook gaan wij er van uit dat wanneer in de komende jaren  actualisatie van thema’s en /of plangebieden noodzakelijk blijkt, deze plaats heeft. Mooi  vinden wij het voornemen het meerjarenplan IVHP regelmatig te toetsen en deze toetsing leidend te laten zijn voor het jaarlijks op te stellen actieplan. Nogmaals  voorzitter de PvdA fractie gaat er zondermeer vanuit dat de raad hierin wordt gekend en/of meegenomen.

Voorzitter, de PvdA heeft enige vragen aan de portefeuillehouder:

-Een vraag over gedragsbeïnvloeding, is het college voornemens ter bestrijding van de criminaliteit hierin acties te ondernemen en hiervoor extra gelden beschikbaar te stellen ? Te denken valt bijvoorbeeld aan de volgende actie’s:

-“Kijk niet weg, maar kijk om en meld” ( als je activiteiten ziet waarvan je denkt dat het niet “klopt, gebruik je app : Waak Samen ). Hiervoor reclame op abri’s , website(s) enz.

-Bij drugsgebruik: van belang hierbij is te beseffen dat je ook indirect verantwoordelijk bent voor het criminele circuit hierachter. Bij gebruik moet je dit beseffen.

Hiervoor is wellicht een bewustzijnscampagne een middel? Dit te doen via media, reclame in bushokjes, op het station en op bill-boards. Is de portefeuillehouder hiertoe bereid?

Klaas Vos,  Steun-fractielid

Klaas Vos, Steun-fractielid

Klaas is o.a. woordvoerder voor: Wijk aan Zee Speerpunt “Strand Wijk aan Zee blijft familiestrand”. De wijken Vondelkwartier, Middenduin en Wijk aan Zee kunnen extra op zijn steun rekenen. e-mail:

Meer over Klaas Vos, Steun-fractielid