Door Ismail Ilhan, fractielid op 11 mei 2019

Inbreng PvdA fractie betreffende 2de fase Landgoed Adrichem, commissie d.d. 9 mei 2019

Voor ons ligt de uitwerking voor fase 2 van de ambitieuze plan Landgoed Adrichem.

De fractie van Partij van de Arbeid heeft in juni 2018 tijdens een commissievergadering  zijn zorgen geuit rondom dit plan. o.a. de waterhuishouding van Overbos, die moet blijven.  Tevens de totale kosten van dit project.

Tot op heden zijn er nog steeds geen duidelijkheid gekomen op onze zorgen.

PvdA heeft zijn bezwaren geuit sinds het begin van de ideeën over Landgoed Adrichem tegen het dempen van de vijver waardoor elders flinke compensatie voor waterberging moet komen. Tot op heden is nog steeds geen duidelijkheid gekomen hoeveel compensatie nodig is en/ of de beoogde compensatie voldoende is. Het wachten is nog steeds op de conclusies van waterschappen. Ons voorstel is niet de vijver dempen en een vierde hockeyveld laten liggen aangrenzend aan het parkeerterrein van de sporthal Walvis. Zonde van het geld om eerst te dempen en daarna te graven. Dit is een heel belangrijk punt voor de PvdA. Het plan is al duur genoeg.

We hebben ook altijd aangegeven in gesprek te gaan over het belang van de omwonenden uit de buurt. Zoals de jongeren die de nieuwe skatebaan zullen gaan gebruiken en omwonende die de skatebaan pal voor hun deur gaan krijgen.

We worden nu via de brief van DEM en de inspreker vanavond van andere belanghebbende geïnformeerd dat de uitvoering van dit project voor DEM nadelig uitpakt dan initieel voorzien en afgesproken. Belanghebbende geven nu aan om niet aan de capaciteit van de spelvelden te komen en tegelijkertijd de was en verkleedlokalen te bekostigen omdat deze elders opnieuw gebouwd moeten worden. PvdA denkt mee met het vinden van dekking en stelt voor om de vijver niet te dempen welke een besparing van tonnen betekent en met dit gevonden dekking de kosten dekken van was en verkleedlokalen.

Voorzitter, we begonnen met een plan waar alle neuzen van de verenigingen en belanghebbende in ieder geval dezelfde kant opstonden. Daar blijkt nu geen sprake meer van te zijn. Reden genoeg om nu niet door te denderen met dit plan, maar een pas op de plaats maken en nog eens goed na te denken voor we verder gaan.

De grootste prioriteit, het vierde hockeyveld, is tenslotte al gerealiseerd.

Voorzitter, een landgoed met hoge hekken? Dit is niet een landgoed zoals de PvdA voor ogen had. Zijn hekken soms de nieuwe bomen? Wat ons betreft niet!

Voorzitter, gezien de zorgen van onze fractie en de zaken die DEM en andere belanghebbende aandragen, pleiten we voor om pas op de plaats te doen en de zorgvuldigheid niet uit het oog verliezen. Graag zien wij dat men terug aan tafel gaat om met de betrokkenen te komen tot een oplossing dat door iedereen gedragen wordt.

Ismail Ilhan, fractielid

Ismail is o.a. woordvoerder voor: huisvesting   “Zorgen voor meer huur- en koopwoningen in alle wijken voor alle inkomens in Beverwijk/Wijk aan Zee”. De wijken Broekpolder en Beverwijk Oost kunnen extra op zijn steun rekenen. [email protected], t. 06-53985257

Meer over Ismail Ilhan, fractielid