Gemeenteraad 14 december 2023: Ontwikkeling gezamenlijk zwembad Heemskerk/Beverwijk, bijdrage van fractielid Ismail Ilhan

17 december 2023

In de gemeenteraad van 14 december j.l. is een belangrijk besluit genomen over de ontwikkeling Gezamenlijk Zwembad Heemskerk-Beverwijk. Hieronder de inbreng van de PvdA fractie door  Ismail Ilhan.

ONTWIKKELING GEZAMENLIJKE ZWEMBAD HEEMSKERK-BEVERWIJK

Voorzitter, tijdens de recente commissievergadering november 2023 hebben we uitgebreid gediscussieerd over de dringende behoefte aan een nieuw zwembad voor de inwoners van Beverwijk. Het is evident dat het huidige zwembad zijn levensduur heeft overschreden en dat het niet verstandig is om aanzienlijke middelen te blijven investeren in uitgebreid onderhoud, gezien de kosten nagenoeg gelijk zouden zijn aan de bouw van een geheel nieuw zwembad.

Als de PvdA-fractie willen wij onze oprechte waardering uitspreken voor het bestuur van het zwembad, vanwege hun voortdurende inspanningen om de veiligheids- en hygiëneaspecten binnen het zwembad te handhaven. Dit zwembad vervult een cruciale rol binnen onze gemeenschap en hun toewijding verdient erkenning.

Voorzitter, tijdens de commissievergadering heeft de PvdA-fractie aangekondigd dat zij voornemens is een motie in te dienen. Vandaag leggen wij deze motie voor ter overweging, in samenwerking met de fracties van D66, SamenLokaal, GroenLinks, CDA, O’ns Beverwijk en MotieMendes. Bovendien heeft de VVD aangegeven dat zij hun steun zullen verlenen aan onze motie.

Voorzitter, ik wil nu nader ingaan op de inhoud van deze motie van de PvdA:

Constaterende dat:

• De bouw van een nieuw zwembad met gemeente Heemskerk extra structurele lasten van              € 794.000 per jaar met zich meebrengt voor de gemeente Beverwijk;
  • Er voor de komende jaren onvoldoende ruimte is in de begroting om deze jaarlasten op te vangen.

Overwegende dat:

• Een voorziening als zwembad behouden dient te blijven voor onze inwoners;
  • Een gezamenlijk zwembad met de gemeente Heemskerk zeer wenselijk is;
  • Er mogelijkheden bestaan om als dekking het principe van ‘oud voor nieuw’ toe te passen;
  • Overwogen kan worden om een deel van de algemene reserve in te zetten om jaarlasten van het zwembad verlagen;
  • Het noodzakelijk is om alternatieve dekkingsmogelijkheden te onderzoeken om een duurzame oplossing te vinden voor de kosten van het zwembad;

Verzoekt het college:

Op korte termijn een onderzoek uitvoeren en een voorstel aan de gemeenteraad presenteren met betrekking tot mogelijke dekkingsmethoden om de jaarlijkse lasten van het zwembad te verminderen.

Dank u wel.