Door Jaqueline Dorenbos-de Hen op 28 september 2016

De overvolle treinen van de Kennemerlijn worden besproken in de Tweede Kamer

Een aantal weken geleden heb ik (Jaqueline Dorenbos) een brief gestuurd naar NS, Tweede Kamer en staatssecretaris Dijksma om de problemen rond de Kennemerlijn nog eens aan de orde te stellen. Aanleiding was een beantwoording van de staatssecretaris op vragen van Kamerleden in juli. In die beantwoording werd NS geciteerd dat er geen probleem -qua capaciteit- is op de Kennemerlijn en NS betrok mij als wethouder van Beverwijk in hun conclusie. Terwijl ik maar één ochtend, juist in de periode dat de treinen al rustiger werden i.v.m. beëindiging lessen op mbo en hbo op het station van Beverwijk was met een directeur van NS. Toen reden er voldoende treinstellen en paste iedereen er in. Van andere dagen heb ik geen cijfers gezien, dus ik deel de conclusie niet dat er geen problemen zijn. Ik zag daarin een mooie aanleiding om dit recht te zetten bij Tweede Kamer, staatssecretaris en NS.
Nu heb ik een brief uit Den Haag gekregen. De commissie I & M (Infrastructuur en Milieu) heeft de brief op de agenda van 27 oktober a.s. gezet. Als Tweede Kamerleden deze brief willen bespreken kan dat. Ik heb kort contact gehad met ons PvdA Tweede Kamerlid Duco Hoogland en hij belooft dit te zullen doen. Daarom zal ik met een afvaardiging van onze gemeente en hopelijk nog aangevuld met wethouders uit de regio deze vergadering bezoeken. Vanzelfsprekend zal ik Duco nog de nodige informatie verstrekken, zodat hij goed voorbereid het debat in kan gaan.

NS heeft in hun antwoord aan mij laten weten dat ze vinden dat er geen probleem is bij onverstoorde situaties op de Kennemerlijn. Of dat zo is? De gemeente ziet geen onderbouwing. Maar ondertussen vragen de reizigers zich af wanneer er eigenlijk nog onverstoorde situaties zijn. Keer op keer worden drie of vier treinstellen ingezet in en rond de spits. Dit, terwijl er vijf moeten rijden in een onverstoorde situatie. Zeer regelmatig vallen treinen uit. Ontevredenheid is wijdverbreid, maar NS zegt vrijwel geen klachten te krijgen.

 

Afgelopen maandag was het weer als sardines in een blik staan nadat de sneltrein van 7.02 uitviel. Waarom viel hij uit? Geen idee. Dat wordt er meestal niet bij vermeld. De reizigers zijn nu al 9 maanden de dupe van de sterk verslechterde dienstregeling. Voor de zomer toonde een enquête van het Noordhollands Dagblad nog aan dat de reiziger de NS een dikke onvoldoende geeft als het gaat om de dienstverlening. Geen vijfje, maar gemiddeld een drie. Een cijfer dat je op school niet zou willen halen, maar NS doet het blijkbaar niet veel. Ook op die uitslag reageerden ze laconiek dat er een verschil bestaat tussen de werkelijke situatie en de beleving van de reizigers.
Toen ik maandag klaagde bij NS online over het uitvallen van de sneltrein, werd ik met een kluitje in het riet gestuurd. Toen ik daarna aangaf dat ik een officiële klacht via hen wilde indienen, was het antwoord: maar dan moeten we wel je ANW (adres)gegevens en geboortedatum hebben. Ik heb het toen maar gedaan. Veel reizigers denken dat een klachtmelding bij NS online als klacht geregistreerd wordt. Dat is dus niet zo. Je moet eerst aangeven dat je een officiële klacht wilt indienen en dan op internet je adresgegevens en geb. datum achterlaten. Reizigers die ik dit van de week heb verteld reageren uiterst verbaasd. Ze dachten echt dat via NS online een klacht ook geregistreerd wordt. Niet dus.

Van NS kreeg ik deze week een brief waarin weer werd aangegeven dat er een verschil van inzicht en beleving bestaat tussen de cijfers van NS en mijn mening en visie. Consistentie in redenatie kan de NS niet ontzegd worden. Daar zijn ze goed in. Toch constateer ik dat de reizigers zwaar ontevreden zijn en blijven. De enquête van voor de zomer sprak boekdelen. Maar een cijfer is blijkbaar pas een feit als NS het cijfer zelf aanlevert. Als wethouder OV zal ik echter blijven knokken voor verbetering van de dienstverlening op de Kennemerlijn voor de reizigers. Niet alleen van Beverwijk, maar voor de hele regio. Meer en betere treinen is van het grootste belang voor de bereikbaarheid per openbaar vervoer.

Jaqueline Dorenbos-de Hen

Jaqueline Dorenbos-de Hen

     

Meer over Jaqueline Dorenbos-de Hen