Door Jaqueline Dorenbos-de Hen op 28 september 2019

Actie heeft resultaat: De oversteek Velsertraverse blijft open voor fietsers en voetgangers.

Aan het begin van de Raadsvergadering van 26 september 2019 heeft wethouder Brigitte van de Berg de gemeenteraad van Beverwijk medegedeeld dat het probleem van het openhouden van de gelijkvloerse oversteek opgelost is. De provincie gaat wel een “onderdoorgang” aanleggen, maar de oversteek verdwijnt niet.

In de Raadsvergadering van Velsen is door wethouder Bram van Diepstraten dezelfde mededeling gedaan aan de gemeenteraad en aan de daar aanwezige leden van het Wijkplatform Velsen Noord.

De afgelopen weken is er veel onrust ontstaan in Velsen Noord over de te nemen verkeersmaatregelen, met o.a. het sluiten van de gelijkvloerse overgang voor voetgangers en fietsers van Velsen Noord naar Beverwijk, v.v.. Een grote protestvergadering tot gevolg.

De sluiting van de gelijkvloerse overgang  maakt deel van het project HOV Station Beverwijk dat verder bestaat uit de komst van twee busbanen. Na het verdwijnen van de oversteek zouden voetgangers en fietsers gebruik moeten maken van een tunnel onder der Velsertraverse door. Deze onderdoorgang maakt deel uit van de regionale “snel”fietsroute voor woon- en werkverkeer. Velen vrezen onveilige situaties ’s avond en ’s nachts. Vooral senioren en vrouwen zien niets in de plannen.

Jaqueline Dorenbos-de Hen

Meer over Jaqueline Dorenbos-de Hen