Door Jaqueline Dorenbos-de Hen op 6 juni 2016

Blijven strijden voor goed Openbaar Vervoer (OV)

Sinds begin dit jaar heb ik als wethouder de portefeuille openbaar vervoer erbij gekregen, een echt PvdA onderwerp. De PvdA Beverwijk stelt al jaren kritische vragen bij veranderingen rond het OV, aangezien het vaak verslechteringen voor kwetsbare inwoners betreft. Zo heeft Annet Gouma vorig jaar vragen gesteld over de voorgestelde nieuwe bus concessie van Connexxion, omdat het voorstel was om lijn 73 (rijdt om de 15 minuten) uit het centrum van Beverwijk weg te trekken. Onze zorg ligt vooral bij kwetsbare inwoners van Huis ter Wijck, De Hoeksteen en Lommerlust en bij de middelbare school Kennemer College Büllerlaan. Ons winkelcentrum Beverhof/Breestraat en het Kennemer Theater zouden hierdoor ook veel minder vaak bediend worden. Als wethouder houd ik de stand van zaken rond de nieuwe concessie en nieuwe dienstregeling dus goed in de gaten. Ik heb recentelijk weer aangekaart dat Beverwijk dit een ongunstige en ongewenste ontwikkeling vindt en dat dit anders moet.
Voor wat de treinverbindingen betreft, heeft de Kennemerlijn al een tijd onze aandacht. Sinds het begin van de nieuwe dienstregeling in december, is het aantal reismogelijkheden en overstapverbindingen enorm teruggelopen. Je kunt buiten de spits nog maar 1 keer per half uur richting Haarlem, Amsterdam, Den Haag. Zelfs in de spits wordt maar 1 richting goed bediend; ’s morgens is dat van Beverwijk richting Haarlem en ’s middags richting Alkmaar. De makkelijke overstap op Castricum met de sneltrein is buiten de avondspits om zelfs onmogelijk geworden. Overstappen naar Den Haag is in Haarlem vaak niet te doen in verband met de korte overstaptijd. Kom je buiten de spits terug uit Leiden, sta je circa 25 minuten te wachten op Haarlem op de sprinter naar Beverwijk. De treinen zitten, zeker rond de spits, overvol en dure treinabonnementen leveren vaak geen zitplaats meer op. Pas in juni plaatst NS bij drie (ja, u leest het goed: DRIE!) treinen per dag extra treinstellen bij. Onbegrijpelijk en onacceptabel.
Dus hoe verbaasd was ik toen ik vandaag (4 juni 2016) in Dagblad Kennemerland las dat een woordvoerder van NS aangeeft dat het streven is om de oude dienstregeling weer terug te krijgen. Dat is totaal nieuw voor mij en ik heb dan ook direct over dit BREAKING nieuws getwitterd. Volgens NS is de oude dienstregeling weer mogelijk als er meer treinreizigers komen, maar over hoeveel spreekt de woordvoerder zich niet uit. “Wij denken niet in cijfers”, is de mededeling. Huh? Denken niet in cijfers? Juist de NS schermt altijd met cijfers om hun gelijk te onderbouwen. Zo geeft NS naar mij toe aan dat de cijfers uitwijzen dat de nieuwe dienstregeling prima voldoet, omdat iedereen in de trein past. Hierbij voorbijgaand aan alle andere argumenten van Beverwijk en andere gemeenten.
Ondertussen is het steeds moeilijker om het reizigersaantal weer terug omhoog te krijgen. Slechtere dienstregeling en slechtere overstapmogelijkheden zorgen ervoor dat reizigers uitwijken naar station Uitgeest, maar ook naar station Castricum. Daar zijn de verbindingen met Amsterdam, maar ook bijvoorbeeld Utrecht veel beter. Dat reizigers andere vertrekstations kiezen, zorgt voor minder reizigers op de Kennemerlijn en meer reizigers op de toch al drukke Zaanlijn. Die barst werkelijk in de spits uit zijn voegen. Waar is de NS toch mee bezig?
Ik zal binnenkort bij NS weer aandringen op snelle verbeteringen op de Kennemerlijn, want de NS erkent nog steeds niet de problemen, die ik samen met de regiowethouders van Haarlem tot Alkmaar al maanden geleden heb aangekaart in een gezamenlijke brandbrief.
Werk aan de winkel dus voor de wethouder OV en de Beverwijkse gemeenteraad, met de PvdA fractie voorop!

Jaqueline Dorenbos

bus