Bijdrage PvdA-fractie Najaarsnota 2023, Begroting 2024

12 november 2023

Najaarsnota 2023/Begroting 2024

De najaarsnota en de begroting 2024 zijn uitvoerig besproken in de raadscommissie van 2 november jl.

De leesbaarheid van de voorliggende stukken zijn verbeterd. In de najaarsnota wordt een uitgebreide toelichting gegeven op de programma’s en op de afwijkingen per taakveld. De begroting is voorzien van bestuurlijke en de financiële hoofdlijnen en daardoor krijgen we veel informatie over de begroting. We willen daarom onze complimenten uitspreken aan de ambtelijke organisatie voor alle doorgevoerde verbeteringen.

We hebben in de raadscommissie een vraag gesteld over de wijkaanpak met betrekking tot de keuze voor de 3e wijk, als onderdeel van de wijkaanpak. Daarnaast hebben we aandacht gevraagd voor voldoende financiële middelen die nodig zullen zijn in 2024 en verder. We zijn tevreden over de beantwoording van het college. De wijkaanpak komt in de expertmeeting van eind november en in het 1e kwartaal volgend jaar uitvoerig aan de orde.

Eindelijk komt de realisatie van een openbaar toilet in het centrum van Beverwijk dichterbij. Het is ondanks de toezegging van het college niet gelukt om een openbaar toilet te realiseren in 2023, maar we zijn tevreden als het in 1e kwartaal van volgend jaar wel lukt.

De financiële impact van de kadernota en de strategische Raadsagenda zijn verwerkt in de begroting.

De begroting voor 2024 en 2025 zijn sluitend en met het positieve effect van de septembercirculaire neemt de bestedingsruimte voor de komende twee jaren toe. Voor de jaren daarna is er enige onzekerheid over de hoogte van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Hopelijk komt na de 2e Kamerverkiezingen een einde aan deze onzekerheid. Alvast nadenken over eventuele bezuinigingen voor de jaren 2026 en 2027 is wat ons betreft nu niet aan de orde.

De algemene conclusie over de begroting is dat het huishoudboekje van de gemeente Beverwijk op orde is en dat wordt bevestigd door de financiële kengetallen. De PvdA-fractie vindt het belangrijk dat de woonlasten voor onze inwoners op of onder het landelijk gemiddelde blijven.

Wat de PvdA-fractie betreft bevinden we ons als raad in een fase dat er besluiten moeten worden genomen over twee belangrijke zaken. Daarmee doelen we op het realiseren van een gezamenlijk zwembad met de gemeente Heemskerk en een nieuwbouw voor het IKC.

De huisvesting van het IKC IJmond voldoet niet meer aan de eisen van een adequate huisvesting. De noodzaak van een nieuwbouw staat niet meer ter discussie. In lijn met de eerder gedane toezegging heeft het college vandaag de locatiekeuze voor het IKC gedeeld met de gemeenteraad. Na de vaststelling van de locatie door de raad kunnen de vervolgstappen gezet worden voor een passend financieringsmodel voor het IKC.

Tot slot. In de raadscommissie is er door meerdere raadsleden aangegeven dat de begrote bedragen in de kadernota niet één op één te linken zijn aan de begroting. Daarop hebben we een voorstel gedaan om bij de volgende kadernota dezelfde indeling als de begroting te hanteren zodat de cijfers in beide documenten beter te volgen zijn. Wellicht kan de auditcommissie dit voorstel verder oppakken.

Tot zover voor de eerste instantie.

Bayram Gezer