Bijdrage PvdA Beverwijk/Wijk aan Zee aan Begroting 2023

Door Bayram Gezer op 10 november 2022

Bijdrage PvdA-fractie voor Begroting 2023

Het jaar 2022 stond in het teken van gemeenteraadsverkiezingen en de vorming van een nieuw college. Daarnaast had de oorlog in Oekraïne zijn weerslag in Nederland; in de vorm van alsmaar duurder wordende energieprijzen en de hoge inflatie. De gemeente moest ook opvang bieden aan de vluchtelingen uit Oekraïne.

Parallel aan de coalitievorming is er door een ruime meerderheid van de gemeenteraad de Strategische Raadsagenda vastgesteld met drie onderwerpen. De gekozen onderwerpen met een breed draagvlak zijn Luchtkwaliteit, Veiligheid en Wonen.

De vorming van de coalitie heeft uiteindelijk alles bij elkaar genomen een half jaar geduurd en het huidige college is per 12 september jongstleden aangetreden. Het college had in de tussenliggende periode geen mandaat van de raad gekregen om nieuw beleid te voeren. Het is begrijpelijk dat er een beleidsarme begroting 2023 ter besluitvorming is aangeboden. Het college heeft aangegeven dat de uitwerking van de ambities van de coalitie en de Strategische Raadsagenda middels een begrotingswijziging in januari 2023 aan de gemeenteraad wordt aangeboden

De najaarsnota en de begroting 2023 zijn uitvoerig besproken in de raadscommissie van 3 november jongstleden. De meicirculaire dient als uitgangspunt voor de begroting. Uit de gisteren ontvangen uitwerking van de septembercirculaire blijkt dat gemeente Beverwijk meer middelen gaat ontvangen uit het gemeentefonds. Het college stelt voor om de extra middelen te reserveren als compensatie voor loon- en prijsindexatie. De PvdA-fractie steunt het voorstel van het college.

De financiële positie van de gemeente is prima. Er is 1.5 miljoen euro structurele ruimte in de begroting (excl. gunstig effect septembercirculaire). De weerstandsratio is met een score van 4.1 ongekend hoog. De solvabiliteitsratio loopt elk jaar verder omhoog.

De kosten van de WMO lopen volgens het voorspelmodel van de VNG de komende jaren verder op. Een van de redenen van de hogere kosten is het inkomen onafhankelijke WMO-abonnementstarief. Uit het NoordHollands Dagblad van afgelopen zaterdag hebben we vernomen dat de huishoudelijke hulp vanaf 2025 weer inkomen afhankelijk gaat worden. De structurele ruimte in de begroting wordt nu negatief beïnvloed door de hogere kosten van de WMO. Als de inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor huishoudelijke hulp wordt ingevoerd zal de druk op het WMO-budget afnemen. Dat betekent dat de begrotingsruimte vanaf 2025 weer toe zal nemen.

Kan het college de gemeenteraad informeren over de financiële impact van de herinvoering van de eigen bijdrage op de hoogte van de structurele ruimte in de begroting vanaf 2025?

De PvdA-fractie is blij met de beantwoording van onze vragen in de raadscommissie over de ontwikkelingen met betrekking tot het zwembad en de duurzaamheidslening. Het college heeft aangegeven dat ze in gesprek zijn met de gemeente Heemskerk voor de realisatie van een gezamenlijk zwembad.

Vanuit de samenleving ontvangen we veel vragen over de beschikbaarheid van de duurzaamheidslening. Wethouder Van den Berg heeft aangeven dat het college in februari met een voorstel naar de raad zal komen.

Als gevolg van de oplopende inflatie en hoge energieprijzen hebben veel mensen financiële problemen. Ondanks dat de mensen tot een bepaald inkomen energietoeslag hebben ontvangen, kunnen mensen alsnog in een situatie terecht komen waarbij ze niet instaat zijn om de huur te betalen en daardoor geconfronteerd kunnen worden met huisuitzetting. Het moet voorkomen worden dat mensen gedwongen uit huis worden gezet.

Tot slot willen we aandacht vragen voor de financiële problemen bij de culturele instellingen, buurthuizen en sportverenigingen als gevolg van de hoge energierekeningen. De PvdA-fractie vindt dat zij door de gemeente gecompenseerd moeten worden voor de hoge energiekosten.

Bayram Gezer

Bayram is o.a. woordvoerder  voor: Welzijn, Lokale woonlasten onder het landelijk gemiddelde houden. De wijken Meerestein en Somagebied kunnen extra op zijn steun rekenen. [email protected], t. 0651458771

Meer over Bayram Gezer