24 december 2018

Vragen Fractie PvdA naar aanleiding van in Dagblad Kennemerland verschenen artikel over terugtrekking Heemskerkse wethouder uit stuurgroep A8/A9

Beverwijk, 21 december 2018

1. Wist het college voor het verschijnen van Dagblad Kennemerland op vrijdag 21 december van het voornemen van het Heemskerkse college om de wethouder terug te trekken uit de stuurgroep?
2. Zo ja, waarom heeft het Beverwijkse college zich niet aangesloten bij dit statement en deze handelwijze van de gemeente Heemskerk? En waarom heeft het college de gemeenteraad dan niet geïnformeerd over deze stap van Heemskerk?
3. Zo nee, is het college bereid alsnog dezelfde stap als Heemskerk te nemen en de interim gemeentesecretaris af te vaardigen naar de stuurgroep A8/A9?
4. Hoe denkt het college zich op te stellen als gesprekspartner voor de provincie nadat Heemskerk zich terugtrekt bestuurlijk uit de stuurgroep? Beverwijk heeft toch dezelfde belangen van haar Broekpolderinwoners als Heemskerk? Heemskerk stelt dat het afvaardigen van de wethouder ervoor zorgt dat je als bestuurder (wethouder) politiek en bestuurlijk deelgenoot wordt van de keuze van de Golfbaanvariant? Vindt het college het niet belangrijk om één lijn te trekken met Heemskerk in deze? Of is het college het niet eens met het Heemskerkse college?

De PvdA vindt het uitermate belangrijk dat Beverwijk en Heemskerk gezamenlijk blijven optrekken naar de provincie over de verbinding A8/A9. Wij vragen dan ook in het belang van onze bewoners dezelfde stap te nemen als Heemskerk. Juist door als Beverwijk mee te blijven besturen in de stuurgroep, wordt de Heemskerkse stap minder sterk. Het college van Heemskerk heeft dapper gehandeld en de PvdA hoopt dat het Beverwijkse college spoedig deze stap ook maakt en keihard achter Heemskerk gaat staan in deze.

De PvdA fractie, woordvoerder Rene Moelee en fractievoorzitter Jaqueline Dorenbos