Door Jaqueline Dorenbos-de Hen op 4 september 2016

Persbericht van Jaqueline Dorenbos over de Kennemerlijn d.d. 3 september 2016

De Kennemerlijn komt na de vakanties weer volop in het nieuws. Klachten van reizigers nemen af bij NS, maar worden niet minder na negen maanden nieuwe dienstregeling! Ja, in de zomervakantie was het minder druk. Maar zeker niet minder heet, zo merkte ik en velen met mij vorige week na een overstap in Haarlem vanuit een heerlijk gekoelde intercitytrein op de ongekoelde sprinter naar Beverwijk, die ook nog eens korter was dan normaal, dus stampvol.

Tweede Kamer kreeg gisteren de antwoorden op kritische vragen van de Tweede Kamerfractie VVD (chapeau voor deze doortastende volksvertegenwoordigers!) En wat voor antwoorden!

Volgens staatssecretaris neemt aantal klachten sterk af. Klachten bij NS dan, hoor. Bij wethouder Beverwijk blijven ze gewoon binnenkomen. Zou dat misschien komen omdat ik wel actie probeer te ondernemen en NS niets anders doet dan het verlengen van drie treinen per dag? Zou zomaar kunnen.

Ondertussen word ik, als wethouder van Beverwijk wel opgevoerd in de brief om te zeggen’ Daarna heeft NS samen met de wethouder van Beverwijk de situatie op het station en in de treinen bekeken. Ze hebben gezamenlijk geconcludeerd dat NS op de Kennemerlijn in onverstoorde situaties voldoende capaciteit aanbiedt. Bij onverhoopte inzet van kortere treinen of de uitval van een trein als gevolg van een verstoring ( (volgens reizigers trouwens meerdere keren per week als je regelmatig reist, JD) ) ervaren reizigers de ( opvolgende) treinen als erg druk.’

Kent u ze nog de hartekreten van reizigers? ” stampvol, overvol, als haringen in een ton”. Nee, dat is volgens NS ” erg druk“. Klinkt een stuk minder vervelend meteen.

En nog even over de conclusie van wethouder Dorenbos van Beverwijk. Ik heb op dinsdagmorgen 21 juni, op een dag dat er al minder reizigersaanbod was doordat scholieren van mbo en hbo al veelal niet meer in ochtendspits reisden, van half 7 tot 9 uur samen met NS treinbezetting geteld. Kwam inderdaad niet boven 100 procent uit, DIE DAG en dan alleen nog DIE OCHTEND! Ik kan dus niet conclusies trekken over andere dagen. NS heeft deze conclusie dus op eigen houtje doorgetrokken. Ik ben hier dan ook echt verontwaardigd over.

Ik zal reageren naar NS en naar Tweede Kamer en naar staatssecretaris.

De rest van de antwoorden gaan eigenlijk vooral over het aantal plaatsen in de trein dat NS gaat monitoren. Reistijd, aansluitingen, reisfrequentie is blijkbaar niet belangrijk genoeg in een drukke regio om echt goed, openbaar vervoer te kunnen leveren.

Samen met de wethouders rond de Kennemerlijn zal ik blijven knokken voor verbeteringen op o.a. deze punten: meerdere treinen per half uur gedurende een langere periode dan de spits nu is, weer twee kanten op in verband met de forensen en scholieren die Beverwijk als eindbestemming hebben. En ook betere aansluitingen. Zeker in de avondspits is aansluiting op Haarlem echt niet goed. Te kort tijd en naar heel ander perron.

Een goed openbaar vervoer is belangrijk voor velen en belangrijk om voor te blijven knokken. Wie doet er mee?

Jaqueline Dorenbos-de Hen

Meer over Jaqueline Dorenbos-de Hen