25 november 2016

Ongekend succes: Bussen in Beverwijk blijven gewoon hun routes rijden, ook volgend jaar.

PvdA blij met resultaten college voor concessie buslijnen.

Al in februari 2015 heeft de PvdA bij het college aan de bel getrokken, met art.45-vragen, over de nieuwe concessie van de buslijnen.
In het toenmalige voorstel zou de verbinding van de Alkmaarseweg/Plesmanweg nog maar 2x per uur rijden. Dat gold zowel voor het centrum, de locaties waar veel oudere mensen wonen (Lommerlust, Dielofshoek Hoeksteen, Huis ter Wijck), het Kennemer College havo/vwo én ons culturele hart (Kennemer Theater, bibliotheek, Centrum van de Kunsten) De PvdA fractie vond dit een ongewenste ontwikkeling en maakte zich hier zorgen over. Vooral het feit dat kwetsbare ouderen worden beperkt in hun mobiliteit vonden wij pijnlijk.

Daarnaast zouden de haltes van de huidige lijn 167, Huiderlaan en Laan van Kanaän in de wijk Kuenenplein/Plantage, komen te vervallen. Daarvoor in de plaats een extra halte op de Wijk aan Duinerweg (lijn 79). Het hele woongebied tussen de Alkmaarseweg en de Wijk aan Duinerweg had geen bushalte meer; de loopafstand werd hiermee te groot voor de minder mobiele inwoner.

De PvdA ziet graag dat iedereen mee kan doen en dat geldt wat ons betreft zeker voor het openbaar vervoer.

Uit de brief van het college van 24 oktober blijkt dat het college een goede inbreng heeft gehad! Het resultaat laat zien dat we met 2 lijnen toch nog 4x per uur, lijn 73 en lijn 74 rijden via de Alkmaarseweg naar het Centrum/Station, worden bediend.
Ook lijn 79 blijft via de Huiderlaan – Oostertuinen – Laan van Kanaän rijden.
Een ongekend succes!

De aangekondigde verslechtering van het OV is voor dit onderdeel gelukkig van de baan.
Het centrum, de winkels, het Culturele hart, de scholen (Kennemer College én NOVA) en verzorgingshuizen blijven bereikbaar!
Wij zijn blij dat de provincie in ieder geval wel naar haar gemeenten luistert en de verslechtering van De Kennemerlijn zo veel als mogelijk probeert te beperken.