Door Jaqueline Dorenbos-de Hen op 26 september 2020

Kostenbesparing Afvalstoffen: extra vergadering op initiatief van PvdA Beverwijk

De PvdA fractie heeft vragen gesteld over een door het college in het lokale dagblad geschetste verhoging van de afvalstoffenheffing voor 2021 met 13 euro voor eenpersoonshuishoudens en 19 euro voor meerpersoonshuishoudens. Een forse stijging van meer dan 6 %. Totaal in tegenstelling met de doelstelling van de gemeenteraad om de lokale lasten met niet meer dan de inflatie te laten stijgen. In de informatiebrief, die de gemeenteraad op 16 september van het college heeft gekregen werd hier echter niet over gerept. In die brief had het college het nog over drie mogelijke manieren van dekking van de forse toegenomen kosten: de egalisatiereserve afval, de algemene vrije reserve en/of verhoging van de afvalstoffenheffing,

De PvdA ziet echter nog een vierde mogelijkheid en dat is het terugbrengen van de kosten door andere maatregelen. Wij zouden graag zien dat bijvoorbeeld onderzocht wordt of er kostenbesparingen mogelijk zijn door een maximum in te stellen aan het aantal kilo’s dat gratis gebracht kan worden naar het afvalbrengstation. Het aantal kilo’s was in het verleden ook gemaximeerd en het zou goed zijn om eens te kijken of het zinvol en kostenbesparend is dit maximum weer terug te brengen. Hiermee voorkom je meteen dat klusbedrijven hun bedrijfsafval gratis kwijt kunnen, waar de inwoners dan weer voor moeten betalen. Dit is namelijk een ongewenst effect dat is opgetreden sinds het gratis aantal kilo’s is vrijgegeven. Maar wellicht zijn er nog veel meer oplossingen, waarmee we als gemeente de kostenstijging beperkt kunnen houden.

Als we als gemeenteraad kostenbesparingen kunnen realiseren, zou de afvalstoffenheffing misschien toch alleen met de inflatie verhoogd te hoeven worden, wat tenslotte de insteek van de gemeenteraad en van het coalitieprogramma is. De kosten voor de inwoners beperkt houden is een breed gedragen ambitie. Meer dan ooit noodzakelijk, nu veel inwoners te kampen krijgen met werkloosheid en afname van het inkomen door de gevolgen van de coronacrisis.

Wij hebben de andere raadsfracties uitgenodigd om op korte termijn samen met een zo volledig mogelijke lijst met mogelijke kostenbesparingen te komen. Als gemeenteraad moeten we onze inwoners beschermen tegen belastingverhogingen boven de inflatie. De inwoners hebben tenslotte op ons als gemeenteraadsleden hun stem uitgebracht en mogen rekenen op zo goed mogelijke behartiging van het algemeen belang.

De gemeenteraad van Beverwijk neemt dan ook het initiatief, waar het college zich blijkbaar neerlegt bij een forse lastenstijgingen als voldongen feit. Onbegrijpelijk en ongewenst!

Jaqueline Dorenbos, PvdA fractie en initiatiefnemer van deze werkgroep uit de gemeenteraad.

Jaqueline Dorenbos-de Hen

Meer over Jaqueline Dorenbos-de Hen