Door Jaqueline Dorenbos-de Hen op 30 september 2020

Discussie Aansluiting A8-A9: PvdA Beverwijk dient amendement in voor waarborgen leefbaarheid Broekpolder

Afgelopen donderdag 24 september debatteerde de Beverwijkse en Heemskerkse gemeenteraden over de aansluiting A8-A9. De provincie heeft enige tijd geleden besloten alleen nog maar de Golfbaanvariant te onderzoeken, een optie die de gemeentes Beverwijk en Heemskerk afwijzen. Onze voorkeur lag bij de Heemskerkvariant, omdat daarbij de leefbaarheid in de Broekpolder niet verder onder druk zou komen te staan. Deze wijk is al ingesloten door snelweg en spoorbaan en ondervindt ook de nodige hinder van vliegverkeer. Hier kan geen extra overlast meer bij. Genoeg is genoeg.

Echter, wij gaan als gemeentes niet over de keuze voor de aansluiting. De provincie bepaalt en kijkt dus nu alleen nog maar naar de Golfbaanvariant. Het enige wat wij als gemeenteraadsleden nu nog kunnen doen is onze wethouders aan tafel te houden bij de provincie om ervoor te zorgen dat de leefbaarheid van de bewoners van de Broekpolder bij elk overleg hoog op de aandachtspuntenlijst blijft staan. Daarom heeft de PvdA een amendement opgesteld, waardoor de gemeenteraad een heel duidelijk besluit neemt. Wij zullen als gemeentes geen geld in een aansluiting steken, waarvan wij vinden dat de leefbaarheid van onze inwoners benadeeld wordt. Alleen als de gemeenteraden vinden dat de kwaliteit van leefbaarheid voldoende gewaarborgd is, komen wij met geld over de brug.

In samenwerking met CDA Heemskerk is er ook nog een motie aangenomen, die ook de colleges oproept waarbij de overlast en kans op gezondheidsschade verminderd wordt. In beide gemeentes zijn amendement en motie breed gesteund. De gemeenteraden houden het geld gereserveerd in eigen beheer en zullen het alleen uitgeven als wij vinden dat de kwaliteit van leefbaarheid van de inwoners van de Broekpolder gewaarborgd is.

Jaqueline Dorenbos, fractievoorzitter PvdA Beverwijk

Amendement

Raadsvergadering: 24 september 2020

Onderwerp: Samenwerking verbinding A8-A9

Raadsbesluit : INT-20-54006

Ondergetekenden stellen voor punt 2 en 3 van het raadsbesluit als volgt te wijzigen:

1. de bestemmingsreserve voor de Verbinding A8-A9 in stand te houden tot het moment van realisatie van de Verbinding A8-A9;
  2. de Beverwijkse bijdrage aan de Verbinding A8-A9 uitsluitend beschikbaar te stellen uit genoemde bestemmingsreserve voor aanvullende maatregelen die de leefbaarheid in de Broekpolder voldoende waarborgen, dit ter beoordeling aan de gemeenteraad en onder de voorwaarde dat Velsen en Heemskerk ook gelijkwaardig bijdragen;

Toelichting:

De gemeenteraad van Beverwijk is absoluut geen voorstander van de Golfbaanvariant en is slechts bereid de bestemmingsreserve voor de Verbinding A8-A9 in te zetten als de leefbaarheid van de inwoners van de Broekpolder gewaarborgd is. Dit, ter beoordeling aan de gemeenteraad van Beverwijk. Als de gemeenteraad vindt dat de leefbaarheid bij realisatie van de verbinding A8-A9 niet gewaarborgd is, zal de gemeenteraad de bestemmingsreserve opheffen en het geld toevoegen aan de Algemene Reserve Vrije Beschikking

Verder roepen wij het college bij motie op om:

1. in de stuurgroep prioriteit te bepleiten voor de uitwerking van de voorgenomen aansluiting van de A8 op de A9 ter hoogte van de Broekpolder, waaruit blijkt hoe met deze wijze van aansluiten de overlast en de kans op gezondheidsschade voor de bewoners van de Broekpolder verminderd wordt;
  2. zich daarbij strikt te houden aan de eisen die wettelijk aan een dergelijke uitbreiding, aanpassing en capaciteitsuitbreiding van een snelweg worden gesteld, denk hierbij bijvoorbeeld aan de wet geluidshinder en de wet milieubeheer, en zich daarin op (de meest) deskundige wijze te laten ondersteunen.

Ondergetekende, J.Dorenbos (PvdA) dient deze motie in namens meerdere partijen, in ieder geval Gemeentebelangen, Groen Links, D66 en VVD, uit de Beverwijkse gemeenteraad.

Jaqueline Dorenbos-de Hen

Meer over Jaqueline Dorenbos-de Hen