Beverwijk is de laatste jaren qua woningaantal en aantal bewoners langzaam maar zeker gegroeid. In de binnenstad zijn heel wat appartementen bijgebouwd, maar het aantal parkeerplekken is niet volledig meegegroeid. Doordat er lang een regeling was waarin kleine ontwikkelingen konden plaatsvinden zonder voor elke woning een parkeerplek bij te maken, is er een grote parkeerdruk ontstaan in de centrumgebieden en de woongebieden vlak om het centrum heen.
Parkeertellingen, die eind 2022 hebben plaatsgevonden, laten zien dat de bezettingsgraad op diverse plekken al rond de 85 % zit. Dit lijkt misschien niet onrustbarend, maar eigenlijk is het streven naar rond de 80%. Dan is er minder zoekgedrag en vinden bewoners die ‘s avonds thuiskomen na hun werk nog redelijk makkelijk een parkeerplaats.
Met de ontwikkelingen aan de centrumkant binnen project Spoorzone is de verwachting dat er nog veel woningen bijkomen in en rond het centrum. Dan gaat de parkeerdruk over enkele jaren rond de 100% uitkomen en dat is volstrekt onwenselijk.
Vandaar dat de gemeente vanaf 2024 echt maatregelen moet gaan nemen op het gebied van parkeren. We beginnen met een beperkt pakket en de komende jaren zullen we steeds moeten kijken of nieuwe maatregelen nodig zijn. Er zijn in totaal drie pakketten maatregelen bedacht, waarvan 1 voor 2024, 1 voor de middellange termijn (2025/2027) en 1 voor de lange termijn (na 2027).
In dit stuk zal ik concentreren op de maatregelen, die voor 2024 op de rol staan.
Op korte termijn is het plan om in ieder geval een halt toe te roepen aan de parkeervergunningen voor nieuwe bewoners. Deze kunnen vanaf 2024 nog maar één parkeervergunning krijgen.
Verder zal het hele centrumgebied worden omgevormd tot 1 betaald parkeren gebied. Ook het deel dat nu blauwe zone is. Voordeel is dat bewoners in dat hele gebied mogen parkeren en niet meer alleen in hun eigen deel, zoals nu het geval is.
Er komt een bezoekersregeling voor het hele centrum. Dit houdt in dat men bezoekers tot 200 uur per jaar voor een sterk gereduceerd parkeertarief (25 cent per uur) kan laten parkeren. Voor mantelzorgers zal maatwerk mogelijk zijn.
Het betaald parkeren wordt uitgebreid tot 19 uur en ook de gratis zaterdag gaat verdwijnen. De eerste twee uur wordt wel zo goedkoop mogelijk gehouden, namelijk 1 euro voor de eerste twee uur dat er geparkeerd wordt. Daarna gaat het tarief omhoog.
Voor de middellange termijn en de lange termijn zijn ook allerlei maatregelen voorgesteld, maar die zijn niet in beton gegoten. Het parkeerbeleid zal een dynamisch proces worden, waarbij elk jaar gekeken wordt wat nodig is om ons centrum bereikbaar te houden voor bewoners en bezoekers. Dus ook zeker voor de bezoekers van de winkels.
Als wethouder parkeren ben ik dan ook meteen het eerste weekend na het bekend maken van de plannen op pad gegaan om met winkeliers uit het centrum te praten en te kijken hoe de plannen bij hen ‘geland’ zijn.
Jaqueline Dorenbos