Ontwerp Actieplan geluid 2018-2023. Bijdrage PvdA in Commissievergadering 12 september 2019 van Klaas Vos + Besluit gemeenteraad d.d. 26 september 2019.
De gemeenteraad van Beverwijk heeft op 26 september 2019 unaniem een motie aangenomen over het actieplan geluid 2018-2023.
De naam is gewijzigd in:
Actieplan Geluidshinder Wegverkeer 2019-2023.
Aanvankelijk zou het gewoon Actieplan Geluid gaan heten 2018-2023 . Door de nogal ruim interpreteerbare titel werden inwoners op het verkeerde been gezet. Het actieplan was inhoudelijk alleen op geluid van verkeer gericht en niet op andere geluidshinder, die in Beverwijk is.
De gemeente houdt binnenkort een expertmeeting (op 15 oktober a.s.) met betrekking tot het onderwerp geluid. Daar kunnen de raadsleden precies te weten komen, welk geluid een gemeente wel kan aanpakken en welk geluid niet. Stil asfalt gebruiken tegen bandengeluid van auto’s en vrachtwagen kan een gemeente. Maar er zijn ook geluidsbronnen waar vanuit de gemeente niks te doen is, denk aan luchtvaart, Tata en de mogelijke nieuwe brom van Tennet.
Bijdrage Klaas Vos d.d. 12 september 2019:
Geluidshinder is anno 2019 een grote bron van ergernis.
Overlast tegengaan door geluidsoverlast te beperken van wegverkeer juicht de fractie van de PvdA dan ook alleen maar toe. Wij zijn dan ook blij met dit college voorstel. Daarnaast onze complimenten met betrekking tot de opdracht naar en de rapportage van de omgevingsdienst IJmond Ontwerp-Actieplan Geluid, spoor- en wegverkeer. De Omgevingsdienst IJmond vermeldt in hoofdstuk 6 van haar rapportage : Luchtvaartlawaai Schiphol en benoemt de inzet van de gemeente, onze gemeente.
Jammer vinden wij dat het huidige voorstel alleen het beperken van verkeerslawaai behelst en niet breder is getrokken. Wellicht komt dit nog op korte termijn en is een aanleiding het te realiseren trafo station op de Zeestraat van Tennet ?
Ook zijn wij als PvdA fractie verbaasd , dat in het voorstel wordt vermeld dat het treffen van maatregelen voor deze vorm van overlast niet wettelijk verplicht is. Verderop in het voorstel bij eerdere besluiten : vaststelling geluidskaarten in 2017, wordt namelijk als motivering van het besluit aangegeven : voldoen aan de wettelijke verplichtingen volgens artikel 11.12 Wet milieubeheer en het beperken van hoge geluidsbelasting. Wij vragen ons af betrof dit alleen het maken van geluidskaarten of ……..,graag een antwoord hierop
Ook nog 2 opmerkingen van PvdA -zijde:
-het raadsvoorstel is gedateerd, 2018-2019,wellicht is het beter 2018 te wijzigen in 2019?
-geluid op zich is (hedendaags) een grote bron van overlast! Naast verkeerslawaai valt ook d te denken aan industrie,-waaronder lawaai van trafostations, vliegtuiglawaai. Is het niet beter alle deze vormen van lawaai tegen het licht te houden cq verder in kaart te brengen en de gewenste of nodige maatregelen op een rij te zetten?
Het totale Raadsvoorstel wordt in de Raadsvergadering van 26 september 2019 besproken en mogelijk vastgesteld.